سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 2793
  • بازدید: 1,696
  • 1391/07/25 - 14:30:20

۵+۱هنوز پاسخی به پیشنهادات ایران نداده است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پیشنهادات ایران به ۱+۵ در اجلاس مسکو، گفت: فرصت خواستند تا پاسخ دهند و هنوز پاسخی نداده‌اند و به جای اینکه با رویکرد منطقی به گفت‌وگوها برگردند، اصرار به اشتباهات گذشته دارند.

به گزارش سبلانه به نقل از فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های روز گذشته اتحادیه اروپا علیه کشورمان، تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا را اقدامی غیرقانونی، بی‌منطق و غیرانسانی برشمرد و افزود: زیرا این تحریم‌ها علیه ملت ما و به بهانه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اعمال می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه گفت: مطمئن باشید اگر روزی بحث هسته‌ای ما به نتیجه برسد، این کشورها تلاش می‌کنند بهانه‌های دیگری را پیدا کرده تا به ملت ما فشار وارد کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: اگر همه این اقدامات به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما صورت می‌گیرد، آنها باید به افکار عمومی ملت ما پاسخ دهند که چرا از 32 سال پیش که هیچ فعالیت هسته‌ای در کشور ما صورت نمی‌گرفت، تحریم‌ها را دنبال می‌کردند؟ آیا تحریم هواپیماهای مسافربری و قطعات آن که 32 سال است صورت می‌گیرد، جنبه خطرناک نظامی داشت؟

وی اضافه کرد: مقامات غربی با این اقدامات خودشان را جلوی ملت‌ها روسیاه می‌کنند. مشکل اصلی آنها این است که کشور بزرگ و قدرتمندی مثل جمهوری اسلامی بر استقلال خود ایستادگی کرده و برای تأمین منافع ملی خود قدم برمی‌دارد و اجازه دخالت قدرت‌ها را در مسائل داخلی‌اش نمی‌دهد و اقتدار خود را در اختیار کشورهای منطقه برای توسعه، پیشرفت و امنیت آنها قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: آنها این را نمی‌پسندند. عادت داشتند که در مسائل کشورهای مختلف و مسائل منطقه ما دخالت کنند. آنها در حال حاضر وجود قدرت‌های موجود در منطقه و کشورهای مستقلی که به پشتوانه ملتشان ایستاده‌اند و جلوی دخالت آنها را گرفته‌اند، مانع اصلی می‌دانند و فکر می‌کنند با فشار به ملت ایران می‌توانند آن را وادار به تسلیم کنند، تا دست از استقلالش بردارد.

مهمان‌پرست اضافه کرد: آنها روحیه ملت ما را نمی‌شناسند. اگر شناخت درستی داشتند، اقدامات اشتباه خود را تکرار نمی‌کردند.

وی گفت: اینگونه اقدامات غیرمنطقی ملت ما را در راهی که پیش گرفته مستحکم‌تر می‌کند. اگر کشوری برای اقدامات خود توجیه منطقی داشته باشد، با منطق با کشور دیگر صحبت می‌کند، ولی زمانی اقدامات غیرمنطقی را در دستور کار قرار می‌دهد، بدین معناست که توانایی رویارویی منطقی با ملت بزرگی مثل ایران را ندارد.

مهمان‌پرست سفر احمدی‌نژاد به کویت را برای شرکت در نخستین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی ACD عنوان کرد و گفت: کشورهای آسیایی در مجموعه‌های مختلف همکاری‌های خود را دنبال می‌کنند که یکی از آنها مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی است و حضور ایران در این گونه مجموعه‌ها می‌تواند به موفقیت آنها کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد اخبار مطرح شده مبنی بر بسته پیشنهادی جدید 1+5 به ایران خاطرنشان کرد: ما پیشنهادات خود را در اجلاس مسکو مطرح کردیم و این پیشنهادات از نظر 1+5 سازنده و جامع بود.

مهمان‌پرست ادامه داد: آنها فرصت خواستند تا پاسخ پیشنهادات را ارائه کنند و هنوز پاسخی ارائه نشده است. به جای اینکه با رویکرد منطقی به گفت‌وگوها برگردند، متأسفانه اصرار به اشتباهات گذشته دارند و فکر می‌کنند فشار و تهدید در کنار مذاکره می‌تواند آنها را به نتیجه برساند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به این کشورها توصیه کرد که دست از این اشتباهات بردارند و با رویکردی منطقی به مذاکرات بازگردند و افزود: مذاکرات کاملاً شفاف و روشن است. پیشنهادات نمایندگان ما به روشنی ارائه شده و زمینه حل مسائل به گونه‌ای که هم ما به حقوق خود دسترسی یابیم و هم نگرانی‌های این کشورها برطرف شود، وجود دارد.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر وزیر کشور عربستان به ایران و اخبار منتشر شده مبنی بر اعدام تعدادی از ایرانیان زندانی در عربستان، گفت: دو کشور برای اینکه اختلافاتشان در زمینه‌های سیاسی، کنسولی و در رابطه با منافع مشترک حل شود می‌توانند از راه گفت‌وگو و بررسی صادقانه مشکلات به نتیجه برسند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کشور عربستان با توجه به جایگاهی که در منطقه دارد باید از این جایگاه برای ثبات و پیشرفت منطقه استفاده کند و نباید در مسیری افتاد که پروژه‌های ایران‌هراسی، ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه و تحریک عواطف مردم را که فقط می‌تواند مخالفان کشورهای اسلامی و دشمنان منطقه را خوشحال سازد، دنبال کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هر تلاشی که به تفاهم همه‌جانبه با کشورهای منطقه دست یابیم و مشکلات موجود به ویژه در رابطه با اتباعمان و دفاع از حقوق آنها به خوبی دنبال شود را حتما در دستور کار خواهیم داشت. ظرفیت‌های خوبی وجود دارد تا با بررسی دقیق مشکلات موجود و راه‌های تفاهم بتوانیم زمینه تنش‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود: باید متوجه باشیم خطر اصلی در منطقه رژیم صهیونیستی است و هر داستانی این مسئله را تحت‌الشعاع قرار داده و کشورهای منطقه را به هم مشغول کند، تنها می‌تواند به نفع رژیم صهیونیستی و حامیانش باشد.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص آینده سوریه بدون بشار اسد و طرح قطر برای حل بحران سوریه مبنی بر اعزام نیروهای ناظر به این کشور، تصریح کرد: انتخاب اصلی را باید مردم سوریه انجام دهند، اینکه شرط بگذاریم که بشار اسد باشد یا نباشد؛ ارتباطی به کشورهای بیرونی ندارد. وقتی شرایط مناسب برای انتخاب، توسط مردم ایجاد شود، مردم تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم با همکاری هم فضای مناسب را برای اینکه مردم بتوانند در کشورشان در یک فرآیند دموکراتیک، مشارکت در اداره کشور را برعهده بگیرند، ایجاد کنیم.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه شرط ایجاد این فضا، توقف درگیری‌ها و ارسال سلاح به گروه‌های مختلفی است که متأسفانه با اقداماتشان جان انسان‌های بیگناه را به خطر انداخته‌اند و همچنین عدم دخالت سایر کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای، در مسائل سوریه.

مهمان‌پرست‌ ادامه داد: باید کمک کنیم تا زمینه‌ گفت‌وگوهای ملی فراهم شود. وقتی با حضور نمایندگان مخالفان و دولت مراحل مختلف اصلاحات و زمان‌بندی آن مشخص شود، مردم در انتخابشان تصمیم می‌گیرند که چه فرد و جریانی در آنجا می‌تواند قدرت را در دست و از پشتوانه مردمی برخوردار باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: پیشنهادی که کشورهای مختلف ممکن است برای توقف درگیری‌ها ارائه کنند از جمله اینکه نیروهای ناظر به سوریه فرستاده شود، موضوعاتی است که در دست بررسی می‌باشد. باید با کمک کشورهای منطقه و هماهنگی این تلاش‌ها با اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، بر مشترکات پیشنهادات منطقه تأکید و فضای مناسبی ایجاد تا دیدگاه‌ها نزدیک شده و هر چه سریع‌تر آرامش در سوریه برقرار شود.

وی در خصوص اقدامات ایران برای جلوگیری از تنش بین سوریه و ترکیه نیز اظهار داشت: ما در تماس با مقامات دو کشور هستیم، در زمانی که تنش بین دو کشور صورت گرفت آقای صالحی با وزرای خارجه ترکیه و سوریه تماس گرفت و آنها را به خویشتن‌داری توصیه کرد و اینکه مراقبت کنند تنش افزایش نیابد.

به باور مهمان‌پرست تنش‌ها و درگیری‌ها بین کشورهای منطقه می‌تواند برای کل منطقه خطرناک باشد و باید مراقبت کرد تا ثبات و امنیت منطقه به خطر نیفتد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تماس‌ها و ملاقات‌ها در حال انجام است، گفت: وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس اکو با احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد و در همه مذاکرات و مباحث منطقه‌ای بر خویشتن‌داری کشورهای ترکیه و سوریه در جهت آرامش و کاهش تنش تأکید شده است.

خبرنگار فارس درباره سفر هیئتی از پارلمان اروپا سؤال کرد که مهمان‌پرست ارتباط نمایندگان پارلمان‌های کشورها را مسئله‌ای طبیعی برشمرد و افزود: نمایندگان ملت‌ها می‌توانند به فضای همکاری‌های دوجانبه کمک کنند. در همه کشورها نمایندگان پارلمان یک ظرفیت برای توسعه روابط با سایر کشورها و تفهیم برخی از واقعیات و روشن کردن وضعیت دقیقی هستند که می‌تواند بین کشورها حاکم باشد. باید از ظرفیت پارلمانی کشورهای مختلف بهره‌ برد.

وی درباره پیشنهاد مکتوب و غیررسمی جمهوری اسلامی ایران درباره حل بحران سوریه که نسخه‌ای از آن نیز به اخضر ابراهیمی داده شد و همچنین سفر اخیر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران، اظهار داشت: موضع ما از ابتدا حمایت از نماینده دبیرکل سازمان ملل از جمله کوفی عنان و اخضر ابراهیمی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بهترین راهکار برای مسئله سوریه، کمک همه کشورها برای توقف درگیری‌ها، عدم ارسال سلاح برای گروه‌های مسلح که جان مردم را به خطر می‌اندازند، ایجاد زمینه گفت‌وگو بین مخالفان و نمایندگان دولت و آماده کردن بستری برای انجام اصلاحات لازم توسط دولت و مراحل مختلفی است که مردم می‌توانند مشارکت خود را در اداره کشور تثبیت کرده و نهادهای مختلف کشور با آراء مردم ایجاد شوند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه اخضر ابراهیمی از پیشنهاد ایران استقبال کرد، گفت: باید فضای تفاهم را بین همه کشورها ایجاد کنیم تا مشترکات مورد اتفاق باعث شده تا هر چه سریع‌تر درگیری‌ها در سوریه متوقف و زمینه اقدامات اصلاحی توسط دولت فراهم شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار بلومبرگ درباره پهپاد حزب‌الله لبنان و کمک ایران در این زمینه، با بیان اینکه مسئولان نظامی به مباحث فنی و تخصصی نظامی پاسخ می‌دهند، گفت: توانایی‌های دفاعی کشور ما بسیار بالاست و پیشرفت در زمینه‌های مختلف این امکان را داده که با قدرت تمام از تمامیت ارضی خود و حاکمیت و استقلال کشورهای منطقه دفاع کرده و بتوانیم جبهه مقاومت را در مقابل جنگ‌افروزان و مداخله‌گران غربی و رژیم صهیونیستی تقویت کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: با همه توان در خدمت امنیت و ثبات منطقه هستیم. پیشرفت‌های کشور ما در زمینه‌های دفاعی احتمال جنگ‌افروزی را کاهش می‌‌دهد.

به گفته مهمان‌پرست زمانی احتمال جنگ و درگیری افزایش می‌یابد که کشورها قدرت دفاع از خود را نداشته باشند و زمانی کشورها قدرتمند باشند و بتوانند در زمینه دفاعی با اقتدار کامل از حریم خود مراقبت کنند، احتمال تصور تعدی و تعرض به کشورها در ذهن متجاوزان کاهش می‌یابد.

وی درباره حمله رژیم صهیونیستی به اماکن مقدسه و تهدیدات مکرر این رژیم برای تخریب مسجد الاقصی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی همواره با اقتدار در مجامع مختلف بین‌المللی اعلام شده، گفت: ما جنایت اخیر را محکوم و نماینده کشورمان در سازمان ملل این جنایات را به شورای امنیت منعکس و خواستار محکومیت آن شد.

مهمان‌پرست ادامه داد: اینکه سران کشورهای اسلامی تصمیماتی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی و جنایات آن صورت دهند، جزو موضوعات مهمی بوده که ما و سایر کشورها دنبال کردیم و محکومیت اقدامات این رژیم توسط کشورهای اسلامی و حتی کشورهای دیگری فراتر از جهان اسلام صورت گرفته است.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین چهره واقعی صهیونیست‌ها را ترسیم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیشنهاد آیت‌الله اراکی دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای نامگذاری اولین جمعه هفته وحدت به نام روز جهانی محمد (ص) و حمایت وزارت خارجه از این پیشنهاد گفت: حتما این پیشنهاد بررسی می‌شود و هر چقدر زمینه اجرای قوی آن فراهم شود، ما حتماً در کنار این نهادها هستیم و همه باید تلاش کنیم تا وحدت جهان اسلام تقویت شود.

وی بر ضرورت انسجام  و وحدت کشورهای مسلمان تأکید کرد و افزود: باید در مقابل فتنه‌ها هوشیار بود.

مهمان‌پرست همچنین سفر هیئتی از بومیان کانادا به تهران را تأیید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور ونزوئلا و عراق در گروه تماس در رابطه با سوریه، اظهار داشت: پیشنهادات مختلفی مطرح شده که در حال بررسی است. دنبال این هستیم که از همه ظرفیت‌های ممکن که می‌تواند بحران سوریه را در کمترین زمان ممکن و با بهترین روش و از طریق مسالمت‌آمیز حل کند، استفاده کنیم. در حال بررسی پیشنهادات مختلف هستیم و در رایزنی‌های منطقه همه موارد بررسی می‌شود. امیدواریم همه تلاش‌ها باعث شود سوریه هر چه سریع‌تر به آرامش برسد.

انتهای پیام/

 

اشتراک‌گذاری

  • ۵+۱هنوز پاسخی به پیشنهادات ایران نداده است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هشت منهای هفت