سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 2798
  • بازدید: 1,347
  • 1391/07/26 - 09:28:58

نخبگان جهان عرب با احمدی نژاد دیدار و گفت و گو کردند

30 تن از نخبگان و فرهیختگان جهان عرب صبح چهارشنبه با ˈمحمود احمدی نژادˈ رییس جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت وی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش سبلانه به نقل از ایرنا، در این نشست صمیمی، شخصیت های اجتماعی و صاحب نظر از مذاهب گوناگون اسلامی، اندیشه وران غیرمسلمان، فعالان و کارشناسان موثر سیاسی، اقتصادی، حقوقدان و نویسنده حضور داشتند.


رییس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته پس از سفری دو روزه به جمهوری آذربایجان، برای شرکت و سخنرانی در نخستین مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی وارد کویت شد.

احمدی نژاد پس از ورود به این کشور، در مجمع گفت و گوهای همکاری آسیایی (ACD) در محل قصر البیان این کشور حضور یافت.

مجمع گفت و گوهای همکاری آسیایی از روز گذشته با حضور مقامات برخی کشورهای آسیایی در کویت گشایش یافت و در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، اعضای شرکت کننده درباره راهکارهای رسیدن به اهداف مجمع سخنرانی کردند.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت همکاری های اقتصادی در چارچوب مجمع با هدف بهره مندی از تجارب صنعتی، اقتصادی و فنی کشورهای عضو تاکید کرده است.

در این راستا، حضور فعال نهادها و سازمان های ایرانی در پروژه های مختلف مجمع به خصوص در بخش های انرژی، کشاورزی، گردشگری، توسعه نیروی انسانی و محیط زیست در دستور کار کشورمان قرار دارد.

ˈ گسترش و تعمیق همکاری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مجمع با توجه به ظرفیت های فراوان موجود در قاره آسیا ˈو ˈحضور فعال تر در نشست های مجمع و پروژه های 20 گانه ˈ از جمله راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در قبال مجمع گفت و گوی همکای آسیایی است .

ˈ تلاش برای تقویت دبیرخانه مجازی از طریق برگزاری نشست های تخصصی و محتواییˈ ، ˈ تقویت همکاری های اقتصادی در چارچوب مجمع با هدف بهره مندی از تجارب صنعتی، اقتصادی و فنی برخی کشرهای عضو همچون ژاپن، چین، کره جنوبی و مالزی ˈ ، ˈ تلاش برای همگرایی آسیایی از طریق تاثیر بر افکار عمومی کشورهای عضوˈ از دیگر راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در قبال این مجمع است.

جمهوری اسلامی ایران در دومین اجلاس گروه مطالعاتی در فروردین ماه 1387 سئول - پیشنهاد تصویب همکاری های فرهنگی به عنوان پروژه بیستم را به مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی ارائه کرد و متعاقب آن گزارش توجیهی مربوطه تهیه و به تصویب نشست سوم گروه ارشد مطالعاتی رسید.

در همین نشست، جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشگام و مسئول پروژه و هند به عنوان همکار انتخاب شد.

ایده گفت و گوی همکاری آسیایی، نخستین بار در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن در سال 2001 میلادی مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، تایلند ، چین، اندونزی، مالزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، میانمار، ویتنام، فیلیپین، سنگاپور، کامبوج، برونئی، مغولستان، بوتان، هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، عربستان سعودی، کویت، قطر، عمان، امارات متحده عربی، بحرین و سوریه از اعضای این مجمع هستند.

تاکنون 10 اجلاس از این تشکیلات آسیایی در سطح وزیران امور خارجه برگزارشده است و روز گذشته برای نخستین بار، اجلاس سران با حضور مقامات عالی رتبه حدود 20 کشور آسیایی از جمله رییس جمهوری اسلامی ایران در کویت برگزار شد.

اخبار تکمیلی دیدار نخبگان جهان عرب با رییس جمهوری متعاقبا ارسال می شود.
انتهای پیام /

 

اشتراک‌گذاری

  • نخبگان جهان عرب با احمدی نژاد دیدار و گفت و گو کردند

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
نه به‌اضافه نه