سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 2900
  • بازدید: 1,407
  • 1391/07/29 - 14:04:20

قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس برای ایجاد مانع در روند ساخت 10 مجتمع غنی سازی است

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با واکاوی قطعنامه سپتامبر 2012 شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: تمرکز این قطعنامه بر تاسیسات پارچین و فردو با هدف ایجاد مانع برای ساخت 10 مجتمع غنی سازی اورانیوم است که ایران قصد ساختن این مجتمع ها را دارد

به گزارش سبلانه به نقل از ایرنا، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با واکاوی این قطعنامه که در یک صد و پنجاهمین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در سپتامبر 2012 به تصویب رسید، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی بایستی تا سال 1404، بیست هزار مگاوات برق مورد نیاز خود را از انرژی هسته ای تامین کند که تحقق آن مستلزم ساخت تاسیسات جدید غنی سازی اورانیوم و تولید بومی سوخت هسته ای است.


براساس این واکاوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، ˈیوکیا آمانوˈ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بند 40 گزارش ماه اوت 2012 خواستار دسترسی بدون تاخیر به تمامی سایت ها، تجهیزات، افراد و اسناد مورد درخواست آژانس شده است که به دلیل سابقه نشت اطلاعات توسط تیم بازرسان آژانس، ملاحظه ایران در این بخش بیشتر اطلاعاتی- نظامی است.

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است بررسی ماهوی گزارش آمانو و قطعنامه شورای حکام، بیانگر آن است که خروجی مذاکرات هسته ای ایران و آژانس از نتایج ملموسی برخوردار نبوده و فضای حاکم به سمت تداعی وجود فعالیت هسته ای نظامی در تاسیسات پارچین تمایل دارد و محور جنگ تبلیغاتی رژیم صهیونیستی نیز در راستای از کار انداختن تاسیسات پارچین یا مرکز غنی سازی فردو متمرکز است.



**تمایل واشنگتن برای مدیریت منازعه به جای گزینه تقابل با ایران

براساس این گزارش، رویکرد واشنگتن در حوزه تحریم ها مبتنی بر گزینه تنزیل است، در این رویکرد واشنگتن در قبال کاهش واردات نفت متحدان خود از ایران، آن کشورها را از تحریم های مالی و بانکی آمریکا معاف می کند. به عبارتی واشنگتن در شرایط حاضر به جای گزینه مواجهه نظامی، خواستار مدیریت منازعه و همراه سازی سایر کشورها با تحریم است، حتی اگر این تحریم ها در سطوح نمادین یا کم اثر باشد.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این واکاوی به کشورهایی که از تحریم های آمریکا درباره واردات نفت از ایران مستثنی شده اند، اشاره و تصریح کرد: حمایت واشنگتن از قطعنامه را نیز بایستی به عنوان بخشی از راهبرد عملیات روانی و اقناع سازی متحدان ایالات متحده برای اعمال تحریم های جدید ارزیابی کرد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در 23 شهریور ماه سال جاری قطعنامه ای را بدون اجماع درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان تصویب کرد که کوبا به آن رای مخالف داد و سه کشور مصر، تونس و اکوادور نیز رای ممتنع به آن دادند.

این قطعنامه در شرایطی به تصویب رسید که جنبش غیرمتعهدها در 13 سپتامبر 2012 بیانیه ای در حمایت از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران صادر کرده بود. یوکیا آمانو قرار است در ماه نوامبر – آذرماه- سال جاری گزارش دیگری را درباره اجرای این قطعنامه به شورای حکام ارایه دهد.
انتهای پیام /

 

اشتراک‌گذاری

  • قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس برای ایجاد مانع در روند ساخت 10 مجتمع غنی سازی است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ونه به‌اضافه سه