سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 2993
  • بازدید: 975
  • 1391/08/02 - 12:57:34

آیین تشت (طشت ) گذاری اردبیل ثبت ملی می شود

فرماندار اردبیل از ثبت ملی آیین تشت (طشت ) گذاری و عزاداری مردم حسینی اردبیل همزمان با برگزاری اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی اردبیل در 18 آبان ماه خبر داد.

به گزارش سبلانه به نقل از ایرنا ، یوسف اکبری روز سه شنبه در مصاحبه مطبوعاتی گفت : این آیین معنوی با حضور مسوولین کشوری ، استانی و مردم حسینی در محل مصلی اردبیل برگزار و به صورت رسمی در فهرست آثار ملی و معنوی کشور ثبت خواهد شد .

وی بیان کرد : آیین تشت گذاری که عزاداری های محرم در اردبیل با آن شروع می شود رفته رفته در دیگر مناطق کشور نیز رواج می یابد و ثبت ملی این آیین به همه گیر شدن آن و ترویج فرهنگ حسینی در جای جای کشور کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد : با ثبت ملی ، آیین تشت گذاری جلوه ای ملی به خود گرفته و تمام مردم ایران از برکات معنوی آن بهره مند خواهند شد .

اکبری گفت : همزمان با ثبت رسمی این آیین ، تمبر ویژه تشت گذاری اردبیل نیز رونمایی خواهد شد .

تشت گذاری یکی از مراسم سنتی ویژه منطقه ی اردبیل می باشد که به لحاظ پیشینه تاریخی و مذهبی خود به دارالارشاد، دارالامان و دارالایمان شهرت یافته است.

دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در مساجد و تکایا به یاد لب تشنگان نهر فرات مشکی را پر از آب کرده و آن را همراه با تشتی از جنس مس که بطور معمول بر دوش ریش سفیدان محله حمل می شود ، چند دور در فضای مسجدمی گردانند.

عزاداران با زنجیرزنی و سینه زنی تشت را در مکان خاصی در داخل مسجد که با شمع های روشن و تصاویر ائمه معصومان (ع) جلوه داده شده است، قرار می دهند.

مراسم تشت گذاری خاطره تشنگی امام حسین (ع) و یاران باوفایش را در اذهان زنده می کند و این آیین که از علاقه و ارادت زیاد مردم منطقه اردبیل به سیدالشهدا و قمر بنی هاشم (ع) حکایت دارد تا آخرین روز ماه ذیحجه به نوبت در تمام مساجد و تکایای اردبیل انجام می گیرد.

در این مراسم نوحه خوانان اغلب از احوالات حضرت اباالفضل (ع) مراثی و اشعاری را با الحان سوزناک خوانده و مردم حاضر را متاثر می کنند.

آب این تشت ها نزد مردم منطقه از تقدس خاصی برخوردار بوده و بیماران و دردمندان برای شفای خود اندکی از آن را می نوشند.
انتهای پیام /

 

اشتراک‌گذاری

  • آیین تشت (طشت ) گذاری اردبیل ثبت ملی می شود

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وچهار به‌اضافه چهار