سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 28 مرداد 1404
  • کد خبر: 30612
  • بازدید: 1,452
  • 1395/04/23 - 20:11:58

سند تحول بنيادين آموزش و پرورش؛

چالش هاي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش

آنچه عموم کارشناسان آموزش و پرورش بر آن توافق دارنداین است که باید تغییرات ساختاری پس از «برنامه ریزی دقیق و تهیه نقشه راه، طراحی و برنامه ریزی زیرنظام ها ، تهیه و تدوین سازوکارها مربوط به راهکارها ، اصلاح و تصویب برنامه درسی ملی، تهیه و تدوین چارچوب برن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی به نقل از قلم رسا، تحول در ساختار تعليم و تربيت ايران،‌ از گذشته تاكنون، ذهن برنامه‌ريزان و دست ‌اندركاران را به خود مشغول كرده است. اين مساله، در روزهاي اخير، با هدف تغييرات اساسي و بنيادين، از سوي عاليترين سطوح مقامهاي كشوري مورد تاكيد قرار گرفت.‌حقيقت اين است كه همه، از وضعيت حاكم بر آموزش و پرورش(چه در داخل و چه در خارج اين سيستم) به نحوي رضايت لازم را ندارند و خواستار تغيير اين وضعيت هستند. اين مساله بيش از هر چيز باعث اعتراض‌هايي در ميان خود فرهنگيان شده و به دنبال آن نارضايتي مردم را نيز، در پي داشته است. ‌لذا به نظر مي‌رسد كه، زمينه براي ايجاد تحول بنيادي فراهم شده است. چرا كه انقلاب اسلامي ايران كه خود يك انقلاب بزرگ فرهنگي در جهان بوده است نيازمند برداشتن يك گام ديگر به سمت كمال است.‌ قاعدتاً تحول در نظام تعليم و تربيت كشور، بايد همه‌جانبه بوده و در زمينه‌هاي مختلف صورت پذيرد و بسترهاي مختلفي را شامل شود.

چالش هاي موجود در نظام ياددهي يادگيري و بسته هاي آموزشي:

ارتقای کیفیت فرایند یادگیری ـ یاددهی  با تکیه بر فناوری‌های جدید می‌تواند در مدرسه و حین انجام وظایف معلمان صورت گیرد.يكي از مشكلات اجراي سند تحول عدم‌برخورداری مدارس و معلمان ایران از وسایل و ابزارهای مدرن آموزشی و رسانه‌های جهانی است .معلم و دانش‌آموز فعال و خلاق کسی است که بتواند از آموزش شبکه‌های آموزشی جهانی استفاده کامل را ببرد و ظرفیت بهره‌وری از اینترنت و فناوری‌های نوین را داشته باشد. با وجود ممنوعیت برخي از رسانه‌ها در عرصه عمومی دست کاربران فضاهای مجازی بسته است و اجرای این طرح در آموزش و پرورش دور از انتظار است.

چالش هاي موجود در نظام معلمي:

الف ) پايين بودن شأن و مقام معلمي در اجتماع

ب ) پايين بودن سطح دانش و مهارت حرفه‌اي آنان

ج ) پايين بودن حقوق و مزاياي معلمي.

در ادامه برخی از تحلیل های انجام شده درباره سند مطرح می شود.

علی رضا علی احمدی  وزیر سابق آموزش و پرورش در مصاحبه ای بیان کرده اند: در عین این که سند مصوب، جامع ترین سند موجود برای تحول آفرینی فرهنگی در جامعه ی ما تلقی می شود، لیکن دارای نارسایی هایی نیز می باشد. ایشان یکی ازخلأهای جدی را، رابطه ی بین مبانی فلسفی، اصول و آموزه های دینی و اسلامی برگرفته از مکتب و جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی با راهبردها و راهکارها و برنامه هایی می دانند که برای اجرا مد نظر قرار می گیرند. هم چنین به نظر علی احمدی سند تحول نیاز به اسناد تکمیلی دارد که از جمله ی آن ها طراحی راهبردها و راهکارهای مرتبط با زیرنظام های اصلی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی است.

 پژوهشی با عنوان اهمیت، نقش و کارکرد خانواده از دیدگاه اسلام و بررسی جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بررسی این موضوع پرداخته است که در این پژوهش نتیجه گیری شده که آن گونه که شایسته و بایسته است به خانواده به مثابه یک نهاد بنیادین و مرکز تربیت نسل و انتقال ارزش های اخلاقی و تربیتی در بخش های نظری و اصل سند توجه کافی نشده و راهکارهای اجرایی برای ایفای نقش و مشارکت در امور تحصیلی و تربیتی فرزندانشان ارائه نشده است. ابراهیم نجفی - حسین احمدی)

در تحقیقی به بررسی چالش های پیش روی سند تحول بنیادین آموزش پرورش از دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی استان قزوین به روش میدانی از نوع توصیفی پیمایشی پرداخته شده است که نتايج اين تحقيق نشان مي دهد انگیزه معلمان، تخصص معلمان، تجهیزات آموزشی و منابع مالی از نظر مدیران مدارس ابتدایی استان قزوین به عنوان یک چالش جدی برای سند تحول بنیادین آموزش پرورش محسوب  می گردند.( جواد رعیت 1392)

  از آنجایی که دانش و تکنولوژی با سرعت رشد داشته، آموزش و پرورش این عصر نمی تواند نسبت به این تحولات بی تفاوت بوده و برنامه ریزی و استراتژی مدونی نداشته باشد.اهمیت این مسئله زمانی مشخص می شود که به سخن مقام معظم رهبری پیرامون زمینه های تحول بنیادین در آموزش و پرورش توجه شود که ایشان بیان فرمودند که برای ایجاد تحول با تکیه بر هویت دینی و ملی و با استفاده از نیروهای فکری و کارآمد و زبده نظام تعلیم و تربیت را تدوین نمود و بر مبنای آن تغییر داد.بنابراین تحول در آموزش و پرورش با تکیه بر نوآوری و مشارکت و رقابت و کاربردی کردن آموزش و تامین نیازهای جدید ملی و استفاده از دستاوردهای جهانی استوار می باشد. از آنجایی که یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش توجه به معلم و ایجاد فضای مناسب برای آن می باشد، ضروري است تحول از معلمین آغاز شود و معلمین به عنوان سیاست گذاران آموزش و پرورش با شناخت و درک صحیح از مراحل رشد ،توانمندی ها و ضعف ها، تفاوتهای فردی ،نیازها و خواسته های دانش آموزان در رفتار آنان تغییر ایجاد کنند.دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت نگاه جامع تر و واقع بینانه تری از مفهوم تحول داشته باشند و آنرا یک ضرورت بدانند و نسبت به نظام آموزشی موجود پافشاری نکنند. زیرا باتوجه به تحولات علمی و آموزشی در جهان امروز تغییرات در آموزش و پرورش به صورت محتوایی لازم و ضروری است و به این نکته توجه داشته باشیم که نظام تحول شده نظامی است که در آن دانش آموز را باسواد معنوی، سیاسی، فرهنگی،اجتماعی، هنری و علمی و حرفه ای و فناوری و بهداشتی و... آشنا می کند و ضمن انتقال ارزشها و معیارهای جامعه ،باید و نبایدهای فلسفه را نیز تحلیل و تبیین می نماید.

تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش امری قطعی و ضروری است و هیچ کس آن را انکار نمی‌کند. رهبر انقلاب نیز بر ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش تأكید می‌کنند، اما تحول باید با شرایط واقعی جامعه هماهنگ  و همراه باشد و اصولی چون آداب و رسوم، فرهنگ، اخلاق، علم، آزادی با معیارهای انسانی، جهانی، اسلامی و ایرانی در آن رعایت شود، روح استقلال و خودکفایی در آن دیده شود و به حقوق ‌بشر و معیارهای انسان جهانی توجه شود و امکان اجرای آن وجود داشته باشد.

فریبا عالیقدر - دبیر آموزش و پرورش

 

انتهای پیام/

 

اشتراک‌گذاری

  • چالش هاي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دوازده به‌اضافه شش