سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

چهارشنبه 2 آبان 1403
  • کد خبر: 3197
  • بازدید: 1,327
  • 1391/08/07 - 19:49:13

آيا موج كره‌اي در مقابل سريال‌هاي ما ايستاده؟

مجموعه‌هاي نمايشي كره‌اي با وجود پوشش‌هاي عجيب و غريب و آداب و رسوم ناآشناي كره‌، با فرهنگ و فطرت جهاني كه درآميخته‌اند و با اميد و كار و پشتكار همراه هستند به همين دليل است كه مردم با شخصيت‌هاي اين سريال‌ها بيشترهمزاد پنداري مي‌كنند
به گزارش سبلانه، وبلاگ یادداشت های من -یک روزنامه نگار آزاده- در آخرین پست وبلاگ خود منتشر کرد:
هر وقت يك سريال طولاني كره‌اي از تلويزيون پخش مي‌شود قشر عظيمي از مخاطبان عام را به خود مشغول مي‌كند؛ چنان‌چه كم كم شخصيت‌هاي سريال و داستان به قسمتي از زندگي مردم تبديل مي شود به شكلي‌كه كمتر ازچند ماه بعد محصولات فرهنگي مرتبط با اين شخصيت‌ها به وفور در بازار يافت مي‌شود كاري كه شايد اغلب سازمان‌ها و نهادهاي گردن كلفت كشورهميشه با صداي بلند از انجام آن خود را عاجز دانسته‌اند.
سريال‌هاي كره‌اي هرچند گذرا هستند و بعد از يك مدت تمام مي‌شوند، اما در فرهنگ ما تاثير گذارند چه آن‌كه هنوز كه هنوز است تاثير يانگوم حداقل در گفتارهاي مردم ماندگاري داشته و يا جومونگ در انتخابات 88 نقش فعالي بازي كرد عجيب اين‌جاست كه اين سريال‌ها تمامي متعلق به يك دوره زماني بسيار دور هستند و در قالب افسانه براي مخاطبان ارايه مي‌شوند؛ درآن‌ها نه اتومبيلي وجود دارد و نه خانه‌هاي گران‌قيمت و مجلل آن‌چنان نه كامپيوتري هست نه تلفن‌همراه اما قدرت همزاد پنداري آن‌ها با وجود فرهنگ متفاوت‌شان نه فقط درايران، بلكه در بيشتر كشورهاي دنيا توانسته است كشور كوچك نه چندان آشناي كره را كه سال‌ها مستعمره ناشناخته چيني‌ها بوده است را به جهان معرفي كند هرچند اين سريال‌ها تخيلي و افسانه‌اي هستند اما انصافا اگر آن‌ها را در مقام مقايسه با سريال‌هاي پرهزينه تخيلي ايران قرار دهيم چه چيزي بدست مي آوريد؟!
در اغلب سريال‌هاي ايراني كه درآن‌ها فخرفروشي و تجمل‌گرايي ويا مملو ازغم غصه ونااميدي ، ترس ونگراني است به‌طوري‌كه حتي توانايي حضور درعرصه‌هاي بين‌المللي را ندارند يانگوم ،‌ جومونگ ، امپراطور درياها، ‌امپراتور بادها ،‌ دونگ بي و...اين‌ها هم اميد را به افراد تزريق مي‌كنند و هم التهاب يك سريال پر فراز ونشيب را به مخاطب ارايه مي‌دهند تا خسته نشوند شايد براي همين است كه در ذهن‌هاي مي‌مانند اما صداوسيماي ما كه افتخارش سريال‌هايي چون ثريا و ستايش است چه چيزي براي گفتن دارد جز آن‌كه سريال سراسر تراژيك غم‌بار ستايش توانسته است نام اهل بيت را ميان نام‌هاي ايرانيان كنار زده و در رديف سومين نام‌گذاري‌هاي مردم قرارگيرد! و رسانه ملي آن‌چنان اين خبر را با آب وتاب در بخش‌هاي مهم خبري خود اعلام مي‌كند كه گويي ماموريت بزرگي را به انجام رسانده است حتي يك بار حضرت آقا در بياناتي فرمودند كه سريال‌هاي شرقي مثل ژاپني شايد موضوع چنداني هم نداشته باشد ولي به‌گونه‌اي ساخته مي‌شوند كه به مخاطب درس اميد مي‌دهند و آموزنده هستند. به ياد مي آورم يك ميلياردر مشهور اصفهاني چند وقت پيش مي‌گفت: من زندگي‌ام را مديون سريال امپراطور دريا و جومونگ هستم اين‌ها به من خيلي چيزها ياد دادند بيشتر فنون تجارت را من از همين فيلم‌هاي كره‌اي ياد گرفته‌ام!! نمي‌دانم ايا كسي تا به حال ازثريا، ديوار يا ستايش چيزي آموخته است؟! جالب است كشور كره‌ باهمين سريال‌هاي خود كه همه در فضاي دكوري يكسان هم هستند مردم جامعه خود را به فرهنگ كار، اشتغال و اميدواري تشويق مي‌كنند كه از مشكلات نترسنتد و همواره اميدوار باشند براي همين در هرقسمت از اين سريال‌ها اگر خوب نگاه كنيد به‌همراه هر شكست يك پيروزي هم وجود دارد؛ يعني همان تفسير «ان مع‌السريسري» خودمان. اما حالا اگر در يك سريال ايراني از آسمان و زمين براي شخصيت اصلي مي‌بارد بدون آن‌كه نقطه اميدي براي او وجود داشته باشد به شكلي‌كه همه مي‌دانيم پايان سريال ايراني چيست. به قول برنامه خنده بازار كه در نقد سريال ستايش آيتمي داشت درآن پدر ستايش مي‌گفت: مادرت مرد،‌شوهرت مرد، ‌داداشت مرد،‌ همه مردند اصلا تو به چه اميدي زنده‌اي؟!!!!
وقتي خوب نگاه مي‌كنيم همان گونه كه حضرت آقا درخراسان شمالي پيرامون سبك زندگي ومحوريت سينما دراين عرصه سخن گفتن سريال‌هاي كره‌اي به دقت و موشكافانه اين روند را ادامه مي‌دهند؛ كره يك كشوري است كه اقتصادان حرف اول را مي‌زند براي همين در سريال‌هاي كره‌اي تجارت و اقتصاد اهميت و يژه‌اي دارد همچنين در اكثر اين سريال‌ها افراد اختراعات و ابتكارات جالبي دارند بماند كه بسيار ي از اين ابتكارات تحريف تاريخ است! اما وقتي نام افسانه به ان اضافه مي‌شود همه چيز باور پذير مي‌شود مهم نگاه و روحيه‌اي است كه به مخاطب تزريق مي‌شود.
سوال اين‌جاست كه چرا سريال‌هاي كره‌اي بايد جهان را فتح كند اما سريال‌هاي ايراني از حيطه شبكه‌هاي ايراني بيروني نرود پاسخ روشن است مجموعه‌هاي نمايشي كره‌اي با وجود پوشش‌هاي عجيب و غريب و آداب و رسوم ناآشناي كره‌، با فرهنگ و فطرت جهاني كه درآميخته‌اند و با اميد و كار و پشتكار همراه هستند به همين دليل است كه مردم با شخصيت‌هاي اين سريال‌ها بيشترهمزاد پنداري مي‌كنند تا با درد‌ها وغم‌هاي كاراكترهاي اقليت ميلياردرايراني يا شمال تهراني كه در خانه‌هاي بزرگ و مجلل‌شان با اتفاقاتي دست به گريبان هستند كه شايد يك درهزارهم براي كسي در سطح جامعه اتفاق نيفتد
 

اشتراک‌گذاری

  •  آيا موج كره‌اي در مقابل سريال‌هاي ما ايستاده؟

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
پانزده منهای دو