سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

شنبه 1 شهریور 1404
  • کد خبر: 42537
  • بازدید: 341
  • 1402/04/31 - 10:38:06

مداح اردبیلی:

محرم رویداد جریان ساز و نمایش اقتدار مکتب عاشورا است

مداح اردبیلی به تبیین ویژگی‌های جریان ساز مکتب عاشورا پرداخت و گفت: واقعه کربلا جنگ بین حق و باطل بود و نور همیشه بر ظلمت غلبه دارد.

شهروز اردبیلی در گفتگو با سبلان ما، به تبیین ویژگی‌های جریان ساز مکتب عاشورا پرداخت و گفت: واهمه‌ای که دشمنان از همگرايي امت اسلامی در ماه محرم دارد به معنای واقعی آنها را به هذیان گویی انداخته است چرا که می‌دانند ملت ایران با دو ماه تعزیه و قرار گرفتن در فضای معنوی در طول سال پالايش روحی شده و کید دشمنان را در نطفه خفه می‌کنند.

وی افزود: آنهايي که تلاش می‌کنند مکتب ایرانی را با مکتب اهل بیت در نقطه تقابل قرار دهند سخت در اشتباهند چرا که جریان محرم و نمایش اقتدار مکتب عاشورا فرامکانی و فرازمانی است.

این مداح اردبیلی گفت: مبلغان رسانه‌های فریب خورده غرب هنوز به عمق عشق و ارادت ملت ایران به ویژه نسل جوان به مکتب سیدالشهدا(ع) واقف نیستند و سعی می‌کنند طراحی‌ فتنه بی پایه و اساس خود را در ابعاد مختلف استمرار دهند.

شهروز اردبیلی تاثیرات فرهنگ حسینی را بر زندگی و شئونات ملت ایران يادآور شد و گفت: حرکت تأثيرگذاری که امروز شاهد آن هستیم با تقويت مولفه‌های فرهنگ معنوی عاشورا پایدارتر شده و زمینه را برای استحکام فرهنگ حسینی و عاشورایی فراهم می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود به ولایت پذیری اشاره کرد و گفت: پیامدهای زیانبار تنها گذاشتن ولایت از همان لحظه رحلت رسول اکرم (ص) آغاز شده و تا به امروز گریبان‌گیر جامعه اسلامی است.

این مداح اردبیلی گفت: واقعه کربلا یک برنامه زندگی برای تمام اقشار و اعصار است به شرطی که از آن سوءاستفاده نشود چرا که واقعه کربلا جنگ بین حق و باطل بود و نور همیشه بر ظلمت غلبه دارد.

وی شعرای مرثیه‌سرا نیز اشاره کرد و گفت: شعرا در سرودن اشعار حماسی مرتبط با عاشورا باید بیشتر تاریخ بخوانند و فقط به خواندن شعرای شاعران پیشین و مقاتل و منابع موجود اکتفا نکنند، بلکه باید برای آموختن علوم و تقویت بلاغت و مهارت بکاربردن آرایه‌ها و صنایع ادبی، بیشتر تلاش کنند.

شهروز اردبیلی گفت: شعرا سعی کنند فقط برای جلب نظر مخاطبان، شعر نسرایند، زیرا سروده‌های آنها باید سندیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه شعر مرثیه در همه زبان‌ها سروده شده و این نوع شعر در واقع، بخشی از ادبیات غنایی است گفت: در زبان و ادبیات ترکی، شعر مرثیه با «اوخشاما» شروع شده است.

شهروز اردبیلی در تعریف « اوخشاما» گفت: اوخشاما به معنی مشابهت دادن فردی به یک نماد است، به عنوان مثال، تشبیه یک قهرمان یا شهید نبرد به یک سرو آزاد و سرفراز را اوخشاما می‌گویند که این نگاه به تدریج در گستره زبان و ادبیات ترکی تقویت شده است و نمونه‌های بارزی از اوخشاماها را حتی در داستان اساطیری «ده ده قورقود» مشاهده می‌کنیم که برای مرگ پهلوانان سروده‌اند.

این مداح اردبیلی به پربار شدن شعر مرثیه ترکی بعد از حاکمیت صفویان اشاره کرد و افزود: از شاه اسماعیل ختایی مربوط به دوره صفویان، شعر مرثیه به یادگار مانده است و بعد از شاه طهماسب شعر مرثیه ترکی رواج پیدا کرده است اما مرثیه ترکی که امروز می‌شناسیم، از دوره قاجار به یادگار مانده است.

وی ادامه داد: مرثیه‌سرایی در دوران شاه اسماعیل صفوی رواج داشته است و او در ترویج این گونه ادبی موثر بوده است.

شهروز اردبیلی به معرفی شعرای نامدار اردبیلی در تاریخ پرداخت و گفت: بیضای اردبیلی از نظر قدرت شاعرانگی در واقع هم تراز عمان سامانی در مرثیه فارسی است و بعد از بیضای اردبیلی، شاعر بزرگ مورد توجه، تاج‌الشعرا یحیوی است که اواخر روزگار و عمر بیضا را درک کرده است.

وی سبک شعر مرحوم یحیوی را ادیبانه دانست و گفت: صنایع ادبی، تصویرگری، حماسه‌پردازی و آرایه‌های ادبی در شعرهای زنده یاد یحیوی در اوج است و هنر بارز او تصویرگری است که این هنر را در ترسیم و تصویر وقایعی همچون مجلس یزید نشان داده است.

این مداح اردبیلی زنده یاد مضطر اردبیلی را از دیگر شاعران بزرگ مرثیه‌سرا معرفی کرد و افزود: این شاعر نامدار در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی زندگی می‌کرده و امتیاز او نسبت به دیگر شعرای عاشورایی اردبیل، زبان ساده  اوست که سبب شده شعرهایش به زبان ساده مردم و خالص باشد و از آوردن کلمات فارسی تا حد ممکن اجتناب کرده و شعرهایش به زبان مردم بسیار نزدیک است.

 

 

انتهای خبر/ج

اشتراک‌گذاری

  • محرم رویداد جریان ساز و نمایش اقتدار مکتب عاشورا است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سه به‌اضافه شش