- کد خبر: 42808
- بازدید: 512
- 1402/06/05 - 04:23:48
یک مبلغ اسلامی:
مبارزه با فاسد و فاسق در جهان، نشأت گرفته از قیام کربلا است
یک مبلغ اسلامی به عوامل و انگیزههای شکلگیری قیام و شهادت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: سلسله قیامهای مبارزه با فاسد و فاسق در جهان، امر به معروف و نهی از منکر و ترویج دین واقعی اسلام نشأت گرفته از قیام عاشورا است.
حجتالاسلام احمد شفائیمهر در گفتگو با سبلان ما، به ابعاد قیام امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین (ع) دررابطهبا بیعت با پسر معاویه و به رسمیت نشناختن حکومت وی بهصراحت و روشنی به حاکم مدینه بیان کرد. امام در این گفتگوها انگیزه قیام و خط سیر آیندهاش را از زمانی که هنوز دنیای اسلام از مرگ معاویه بیخبر بود و اهل کوفه امام را دعوت نکرده بودند، کاملاً مشخص کرد.
وی افزود: عوامل و انگیزههای متعددی در شکلگرفتن قیام و شهادت امام حسین (ع) وجود داشت؛ ولی علتالعلل در این قیام درهم شکستن قدرتی بود که بدون داشتن صلاحیت میخواست مقدرات مسلمانان را به دست بگیرد و در نتیجه ظلم و فساد را ترویج و امت اسلامی را به انحراف و سقوط بکشاند.
شفائیمهر گفت: به نقل از تواریخ و شواهد، امام حسین (ع) از حوادث آینده و شهادتش خبر داشت مخصوصاً سخنان آن حضرت با برادرش و امسلمه همسر رسولالله (ص) و مناسبتهای دیگر امام از آینده خود و شهادتش و شهادت و اسارت بقیه همراهان و خاندانش مطلع بود. البته بعضیها در آن زمان امام را به شکل فعلی نمیشناختند که امام از علم غیب اطلاع دارد، بنابراین یا قبول نمیکردند و یا تردید میکردند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به وصیتنامه حضرت امام حسین (ع) به برادرش محمد بن حنفیه گفت: در مقتل خوارزمی جلد 1 صفحه 188 و مقتل عوالم صفحه 54 وصیتنامهای را از حضرت خطاب به برادرش محمد بن حنفیه نقل میکند، ترجمه آن از کتاب سخنان حسین بن علی (ع) از مدینه تا کربلا نقل میشود: حسین گواهی میدهد به توحید و یگانگی خداوند و گواهی میدهد که برایخدا شریکی نیست و شهادت میدهد که محمد بنده و فرستاده اوست و آئین حق (اسلام) را از سوی خدا (برای جهانیان) آورده است و شهادت میدهد که بهشت و جهنم حق است و روز جزا بدون شک به وقوع خواهد پیوست و خداوند همه انسانها را در چنین روزی زنده خواهد کرد.
من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری از مدینه خارج میگردم؛ بلکه هدف من از این سفر امربهمعروف و نهیازمنکر و خواستهام از این حرکت اصلاح مفاسد است و احیاء و زنده کردن سنت و قانون جدم رسولالله (ص) و راهورسم پدرم علی بن ابیطالب (ع) است.
وی افزود: بعد از پیوستن لشکریان حر به یاران امام حسین (ع)، امام در سخنانی فرمودند: مردم! پیامبر خدا (ص) فرمود: هر مسلمانی با سلطان زورگویی مواجه گردد که حرام خدا را حلال کرده و پیمان الهی را در هم میشکند با سنت و قانون پیامبر از در مخالفت درآمده، در میان بندگان خدا راه گناه و معصیت و دشمنی در پیش میگیرد؛ ولی او در مقابل چنین سلطان با عمل یا با گفتار اظهار مخالفت نکند بر خداوند است که این فرد (ساکت) را به محل همان طغیانگر به آتش جهنم داخل کند. مردم! آگاه باشید اینان (بنیامیه) اطاعت خدا را ترک و پیروی از شیطان را بر خود فرض کردهاند. فساد را ترویج و حدود الهی را تعطیل کردهاند، حلال و حرام و اوامر و نواهی خداوند را تغییر دادهاند و من به هدایت و رهبری جامعه مسلمانان و قیام علیه این همه فساد و مفسدین که دین جدم را تغییر دادهاند از دیگران شایستهترم.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: امام حسین (ع) در مورد اهداف و ضرورت قیام خود خطاب به بردارش محمد حنفیه میفرماید: «قصد فساد و ظلم ندارم؛ بلکه بهمنظور اصلاح امت جدم قیام کردهام».
وی گفت: یکی از اهداف حضرت که در زیارتنامه ایشان هم آمده است، امربهمعروف و نهیازمنکر بود. احیاء سنت رسولالله؛ هدف دیگر امام از قیام عاشورا بود و تشکیل حکومت اسلامی از اهداف دیگر قیام امام حسین (ع) بود.
شفائیمهر به مناجاتهای امام حسین (ع) اشاره کرده و گفت: حضرت در مناجاتی می گوید: بار خدایا تو خوب میدانی که انقلاب و نهضت من بهخاطر حکومت و سلطنت بر مردم و دستیابی به زرقوبرق دنیا نبوده؛ بلکه هدف من از حکومت، ارائه معالم و نشانههای دینت بر مردم و اصلاح بلاد و شهرها و ایجاد امنیت برای بندگانت و عمل به فرایض و سنتها و احکام تو است.
وی گفت: در زیارت اربعین اشاره شده که هدف حضرت مبارزه با جهل و نجات مردم از ضلالت و گمراهی است. در این زیارت میخوانیم: امام حسین (ع) خون قلبش را در راه تو داد.
این مبلغ اسلامی خاطرنشان کرد: اکثر کُتب تاریخی و تحلیلی، قیام مقدس حضرت را از یک بعد و سلیقهای و نیاز به آن موضوع بررسی کردهاند، بعضاً اهداف فرعی را بالوپر دادهاند، درصورتیکه بعضی از اهداف اصلی مغفول واقع شده است، انگیزههای قیام حضرت در سخنان صریح و در تعدادی از نامههای آن بزرگوار تا حدودی منعکس است که خلاصه آن همان نامه به برادرش محمد حنفیه است.
تأثیر قیام امام حسین (ع)
شفائیمهر ادامه داد: قیام حضرت باعث سلسله قیامهای اصلاح دین و مبارزه با فاسد و فاسق شد و زمینه امربهمعروف و نهیازمنکر و ترویج دین واقعی اسلام شد و اگر قیام آن حضرت نبود کل اسلام فراموش میشد و آنچه از آن باقی میماند بیشتر خرافات و اکاذیب بود.
وی گفت: قیام حضرت نهتنها به مسلمانان بهویژه شیعیان مؤثر بود؛ بلکه غیرمسلمانان مثل گاندی رهبر انقلاب کشور هند و امثال آن گردید و امروز کشوری مثل نپال و مسیحیان به آن حضرت عزاداری میکنند.
شفائیمهر گفت: حرکت اخیر نشئتگرفته از قیام آن حضرت مثل هشت سال دفاع مقدس - مدافعان حرم و پیادهروی چهلمیلیونی اربعین با حضور شیعه و سنی و حتی غیرمسلمانان حاکی از اثرات قیام به حق آن حضرت است.
خبرنگار: ابراهیم عزیززاده
انتهای خبر/ ج
دیدگاهها