سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: فرهنگی
  • کد خبر: 68162
  • بازدید: 728
  • 1403/07/26 - 07:50:19

متخصص اعصاب و روان:

تغییر الگوی خواب را جدی بگیرید

تغییر الگوی خواب را جدی بگیرید

متخصص اعصاب و روان گفت:  معمول‌ترین و متداول‌ترین تغییرات در بیماری‌های اعصاب و روان در الگوی خواب اتفاق می‌افتد افرادی که دچار بی‌خوابی یا بالعکس پرخوابی یعنی خواب بیش از اندازی می‌شوند مستعد بیماری‌های اعصاب و روان هستند.

 محسن خوشه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اظهار داشت: یک‌سری عوامل مؤثر در ایجاد مشکلات روان خارج از توان و اراده فرد است که زمینه ژنتیکی دارند و برخی از اختلالات روانی نیز ریشه در وجود بیماری‌های روان در اعضاء خانواده دارند.

وی با اشاره به اینکه برخی عوامل مشکلات و بیماری‌ها روان مرتبط با محیط هستند که تا حدودی قابل‌کنترل است ادامه داد: افرادی که سبک زندگی بدون تحرک، رژیم غذای ناسالم، خواب ناکافی دارند مستعد مشکلات اعصاب و روان هستند.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان تصریح کرد: مواردی که تحت اختیار فرد است و به عوامل ژنتیکی مرتبط نمی‌شود می‌توانیم با انتخاب سبک زندگی سالم نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری‌های روان را داشته باشیم.

خوشه افزود: رژیم غذایی سالم، خواب کافی، ورزش و امتناع از مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی نقش بسیار مفیدی در درمان و پیگیری بیماری‌های روان را دارد.

وی با اشاره به اینکه علائم و نشانه‌های متعدد و متنوعی وجود دارد که نشان‌دهنده این موضوع است که فرد از نظر روحی و روانی در سلامت مناسبی نیست ادامه داد: معمول‌ترین و متداول‌ترین تغییرات در بیماری‌های اعصاب و روان در الگوی خواب اتفاق می‌افتد افرادی که دچار بی‌خوابی یا بالعکس پرخوابی یعنی خواب بیش از اندازی می‌شوند مستعد بیماری‌های اعصاب و روان هستند.

این پژوهشگر تاکید کرد: بی‌اشتهایی، پراشتهایی، احساس ناامیدی، احساس ناکارآمد بودن، احساس ناخوشایند درونی احساس غیرمفید بودن، خودکشی و آسیب به دیگران، داشتن یک سری تجربیات غیرعادی مثل شنیدن صدا دیدن تصاویر یا اینکه یک سری عقاید و باورهای غیرقابل‌تغییر غلط که اصطلاحاً هذیان می‌گوییم ازجمله عوامل مؤثر و نشانه‌های بیمارهای مرتبط با اعصاب و روان هستند.

وی گفت: اشتغال فکری زیاد و نشخوارهای فکری که علی‌رغم تلاش فرد برای کنترل افکارش از توان فرد خارج است و عصبانیت و پرخاشگری هم در حد کلامی یا اینکه حالا در موارد کلان درگیری‌های فردی می‌تواند نشانه‌های از مشکلات سلامت روان باشد.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان خاطرنشان کرد: داشتن استراحت و اوقات فراغت در صورت ممکن نبودن استراحت‌های چندروزه همین استراحت‌های چنددقیقه‌ای بین فعالیت روزمره در حدفاصل کارها از نظر ذهنی در حد پنج دقیقه و داشتن تغذیه مناسب، استفاده از رژیم‌های غذایی سالم، نوشیدن آب کافی، اجتناب از مصرف مواد مخدر الکل و محدودکردن مصرف شکر که متأسفانه در کشور ما مصرف شکر سرانه مصرف بالا است که می‌تواند باعث پیشگیری و کنترل مشکلات روحی و روانی شود.

انتهای خبر/ م

اشتراک‌گذاری

  • تغییر الگوی خواب را جدی بگیرید

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی منهای ده