سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • کد خبر: 2879
  • بازدید: 1,318
  • 1391/07/27 - 17:18:18

سایه شوم اختلاف و دو دستگی بر سر خانه مطبوعات اردبیل

پنجمین دوره فعالیت خانه مطبوعات استان اردبیل در حالی آغاز شد که همچنان این مجموعه در برزخ دو دستگی‌ها و اختلاف‌ها گرفتار آمده و تمام امیدها را به ناامیدی تبدیل کرده است.

به گزارش سبلانه به نقل از فارس ، در نشستی که برای آغاز فعالیت خانه مطبوعات امروز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد نمود و نشانه‌هایی از اختلافات و درگیری‌ها و دو دستگی‌ها را می‌توانستیم مشاهده کنیم که عده‌ای همچنان با رویکرد فرصت‌طلبی و منفعت‌طلبی سعی می‌کنند از این مجموعه صنفی استفاده شخصی و به نفع برده و حق و حقوق دیگران را نادیده بگیرند.

این جلسه که با اعتراض تعدادی از اعضای منتخب به روند برگزاری انتخابات و تاخیر در تایید نهایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل آغاز شد که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با صراحت لهجه به تمام ایرادات بنی‌اسرائیلی پاسخ گفت و تاکید کرد که ما آرزو داریم در کمال آرامش اعضای هیئت مدیره جدید فعالیت خود را آغاز کنند و این جلسه را نیز به عنوان معرفی اعضای هیئت مدیره جدید و همچنین تایید نهایی انتخابات قرار دادیم.

منصور شرفی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تکالیف خود عمل کرده و حسن نیت خود را در همراهی خانه مطبوعات نشان داده است، اظهار داشت: متاسفانه زمزمه‌هایی را می‌شنویم که عده‌ای دوست ندارند خانه مطبوعات در کمال آرامش به فعالیت خود ادامه دهد که اگر به چنین اقدامات ناجوانمردانه ادامه دهند پشت پرده بسیاری از جریانات را با رسانه‌ها بازگو خواهم کرد.

وی تصریح کرد:‌ ما به صورت شفاهی و کتبی اسامی تایید شده خانه مطبوعات و هیئت مدیره جدید را تنها با یک تغییر آن هم در نمایندگی سرپرستی‌های نشریات سراسری و جایگزینی عضو علی‌البدل به جای عضو اصلی با استعفای رسمی منتخب اعلام کردیم و قرار نیست عده‌ای در کار ما دخالت کرده و برای این اداره کل خط و نشان بکشند در حالی که قصور اصلی را خانه مطبوعاتی مرتکب شده که در بررسی پرونده مورد نظر دچار کوتاهی و بی‌مبالاتی شده و در حالی که احد‌زاده سرپرستی روزنامه لغو شده را داشته آن را تایید و برای بررسی بیشتر به ارشاد معرفی کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد:‌ حراست ما نیز تنها در چند حوزه صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار داده و مشکل پیش آمده ناشی از بی‌تدبیری خانه مطبوعات و مدیر آن بوده که نتوانسته است مدارک را به دقت بررسی کرده و برای ادامه روند تایید صلاحیت‌ها در اختیار ارشاد قرار دهد.

شرفی با اشاره به اینکه ما به فرد موردنظر سه روز مهلت دادیم تا استنادات خود را ارائه کند، گفت:‌ نه تنها در این سه روز بلکه در یک ماه گذشته پاسخی در این زمینه دریافت نکردیم و در نهایت زعفر احد‌زاده با استعفای خود به قائله خاتمه داده و مهدی حسین‌نژاد جایگزین وی شد.

اما در این بین آنچه که آشکار و قطعی به نظر می‌رسد اینکه عده‌ای در بررسی اولیه صلاحیت‌ها دچار قصور و کوتاهی شدند و همانگونه که در یک سال گذشته خانه مطبوعات را به تعطیلی واقعی کشانده‌اند سعی کردند اشتباه خود را بار دیگر به گردن دیگران انداخته و انگشت اتهام را به سوی دیگران دراز کرده و خود را پاک و مبری نشان دهند در حالی که اصحاب رسانه به خوبی می‌دانند که خانه مطبوعات که از یک سال است به صورت رسمی تعطیل بوده و هیچ فعالیتی که به نفع خبرنگاران و اصحاب رسانه باشد در آن صورت نگرفته است.

حرکتی موثر نبینیم/ تشکل‌های حمایتی از خبرنگاران راه می‌اندازیم

عضو کمیته اجرایی پنجمین دوره انتخابات خانه مطبوعات اردبیل در این زمینه بیان داشت: پنجمین دوره انتخابات با تلاش کمیته منتخب مجمع و همچنین کمیته اجرایی 27 شهریور بعد از چندین ماه تلاش و کوشش در احصای خبرنگاران واقعی برگزار شد و برای اولین بار در تاریخ خانه مطبوعات این استان شاهد برگزاری انتخاباتی آبرومند و قانونی بودیم.

شهرام محمدی گفت: کمیته منتخب مجمع انتخاباتی خانه مطبوعات در پنج ماه فعالیت خود به رغم کارشکنی‌ها و ناملایمتی‌های مختلف سعی کرد لیست واقعی خبرنگاران را احصا کند که همه اعضای خانه مطبوعات تایید شده یا دارای کارت خانه بوده و یا آثاری ارائه کرده بودند که با بررسی آنها به این نتیجه رسیدیم که در دوره چهارم صدور کارت به صورت فله‌ای انجام شده و هیچ جریانی بر این امر نظارت نداشته است.

وی تصریح کرد:‌ تجربیات تلخ گذشته باید درست عبرتی برای آینده ما باشید چرا که به نظر می‌رسد پاشنه آشیل خانه مطبوعات در دوره جدید عمل نکردن به قوانین و بی‌تفاوتی به احقاق حق خبرنگاران باشد که اگر به شایستگی انجام نشود تبعات منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

رئیس کمیته منتخب سابق خانه مطبوعات استان اردبیل افزود: بسیاری از اهالی مطبوعات استان منتظرند تا عملکرد چند ماهه هیئت مدیره جدید را ارزیابی کنند که اگر دعواها و اختلاف‌نظرها همچنان ادامه داشته باشد آماده هستیم در قالب تشکل‌هایی همچون سرای روزنامه‌نگاران و یا خبرنگاران و رسانه‌ها فعالیت خود را ادامه دهیم چرا که دیگر هیچ انگیزه‌ای برای اصحاب رسانه باقی نمانده است که در این اوضاع و احوال شاهد چالش‌های متعدد و دعواهای درون خانوادگی باشند.

محمدی با بیان اینکه هیئت مدیره جدید باید برای هر روز و هفته خود برنامه مدونی را تدارک ببیند، تاکید کرد: ما باید از تبعیت هوای نفس پرهیز کنیم و آنهایی که فعالیت کمیته اجرایی و منتخب را زیر‌سوال می‌برند باید به حافظه تاریخی خود مراجعه کنند که خود عامل شکل‌گیری این کمیته‌ها بوده‌اند.

وی ضرورت تدوین آیین‌نامه انتظامی وکمیته انضباطی درونی خانه مطبوعات را یادآور شد و خاطرنشان کرد: جای تاسف است که عده‌ای در نشریات ما نرخ آگهی مصوب را به حدی تنزل داده‌اند که گاه صاحبان نشریه در انتشار آن دچار شرمندگی شده در حالی که همکاران ما حق و حقوق واقعی نشریات و حرمت مطبوعات را نگه نمی‌دارند و با قمیت‌های من درآوردی سعی می‌کنند تنها به کسب منفعت زود‌گذر فکر کنند.

محمدی گفت: در این زمینه باید منشور و آیین‌نامه‌ای تدوین شود تا همه پایبند به اجرای نرخ مصوب آگهی‌ها باشند و عده‌ای سعی نکنند دیگران را به طور ناشیانه دور بزنند.

سردبیر نشریه اندیشه اردبیل یادآور شد‌: اگر این کمیته شکل بگیرد به یقین اعضای متخلف معلق مانده و ما بیشتر از این می‌توانیم تعداد 212 نفر عضو خانه مطبوعات را که احصا شده رتبه‌بندی و درجه‌بندی کنیم.

عضو خانه مطبوعات با انتقاد شدید از وضعیت آموزش در مطبوعات استان اظهار داشت‌: جای تاسف است که ما صفحه‌آرا،‌ گرافیست و سایر رشته‌ها و گروه‌های روزنامه‌نگاری و خبرنگاری نیروی مجرب و آموزش‌ دیده نداریم و ضرورت دارد اعضای هیئت مدیره جدید باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند.

اتاق فکر مدیران و سردبیران نشریات تشکیل شود

در این نشست همچنین عضو جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات استان اردبیل نیز اظهار داشت: اولویت اول ما در فعالیت جدید خانه مطبوعات استقرار کامل خانه مطبوعات در محل احداث شده به نام این خانه است که ضرورت دارد به طور کامل این مجموعه تحول خانه مطبوعات شده و ساختمانی مجزا برای دوستان ما در سینمای جوان که هم اکنون به طور مشترک در خانه مطبوعات فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شود چرا که ما قصد داریم طبقه بالای خانه مطبوعات را به صورت مسجد برای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی اختصاص دهیم.

هادی صباغی یکی از چالش‌های جدی خانه مطبوعات را فضای غبار‌آلود مالی و اعتباری توصیف کرد و یادآور شد: ما با تعامل و همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانیم فعالیت‌های متنوعی را برای خبرنگاران تدارک ببینیم.

وی ساماندهی رسانه‌ای استان، تعیین تعرفه آگهی‌ها و واقعی کردن آن را ضروری اعلام کرد و گفت:‌ در این اوضاع و احوال گرانی کاغذ باید تعرفه‌های جدید در آگهی‌ها و رپور‌تاژ‌ها تعیین شود تا همه پایبند به عملی کردن آن باشیم.

سردبیر نشریه نوید سحر ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت نیروهای صفحه‌آرا را برای رسانه‌ها یادآور شد و خاطرنشان کرد: خانه مطبوعات بر اساس تعرفه سالانه کار خود را به پیش می‌برد که در این راستا تشکیل اتاق فکر مدیران و سردبیران نشریات بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

صباغی ضرورت تشکیل کمیته حل اختلاف در خانه مطبوعات با همکاری دادگستری استان و بالا بردن تعرفه‌های آگهی را از دیگر اولویت‌های هیئت مدیره جدید اعلام کرد و بیان داشت:‌ در حالی که در استان‌های همسایه ما نرخ آگهی‌ها به حدود 2 میلیون تومان رسیده است نشریات ما با رقم 200 هزار تومان امرار معاش می‌کنند که این نهایت بی‌تقوایی دستگاه‌های اجرایی در دادن آگهی‌ها و اقدام همکاران ناشایست رسانه‌ای ما در قبول این نرخ‌ها می‌باشد.

خانه مطبوعات باید در آموزش، تشکیلات و رفاه قوی حرکت کند

در این جلسه همچنین مهدی حسین‌نژاد یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای در اردبیل و عضو جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات در دور پنجم نیز اظهار داشت: خانه مطبوعات ما امروز گرفتار برخی حرکت‌ها و ماجرا‌جویی‌هایی شده است که از تشکلات صنفی بعید به نظر می‌رسد که عده‌ای بخواهند با اقدامات نامناسب حرکت و شاکله حقیقی خانه مطبوعات را زیر‌سوال ببرند.

وی خاطرنشان کرد: در تمام انتخاب‌ها‌ در برخی از موارد که قانون و آیین‌نامه‌ها سکوت اختیار کرده‌اند نیاز به تدبیر و دور‌اندیشی مجریان است چرا که در ماجرای اخیر که احد‌زاده به عنوان عضوی که بدون داشتن سرپرستی رای آورده بود به جد پیگیر این موضوع شدیم تا بر اساس قانون رفتار شود که تلاش‌ها و پیگیری‌های ما نیز بعد از 20 روز به نتیجه رسیده و حقایق روشن شد.

حسین‌نژاد ضرورت تدوین برنامه‌ای در قالب آموزش، تشکیلات و رفاه را برای تلاشگران عرصه رسانه‌ یادآور شد و گفت:‌ بنده آماده هستم در یک فضای تعاملی با همکاران خود اهداف و برنامه‌هایمان را به پیش ببریم به شرط آنکه خود‌محوری و تک‌روی را در حرکت‌های خانه مطبوعات شاهد نباشیم.

در حالی خانه مطبوعات دور پنجم فعالیت خود را آغاز می‌کند که از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر دو‌دستگی اعضا و سه به چهار بودن آنها در قالب طیفبندی خاص به گوش می‌رسد که چندین جلسه مخفیانه آنها نیز که قبل از تایید نهایی صورت گرفته با چالش‌ها و جنجال‌هایی روبرو بوده که با این اوضاع و احوال و در صورت تداوم آن باید گفت " خدا به داد خبرنگارانی برسد که چشم امید به خانه مطبوعات دوخته‌اند".

انتهای پیام

اشتراک‌گذاری

  • سایه شوم اختلاف و دو دستگی بر سر خانه مطبوعات اردبیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سیزده منهای دو