- کد خبر: 42118
- بازدید: 1,632
- 1402/03/28 - 17:06:47
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع):
تردید و ضعف، نتیجه رخنه منافق در صفوف مومنین است
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) به تبیین آثار نفاق در جامعه پرداخت و گفت: تردید و ضعف، نتیجه رخنه منافق در صفوف مومنین است.
حجت الاسلام طاها نجفی نژاد مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) در گفتگو با سبلان ما، به بررسی منافقین بر گرفته از آیات قرآن کریم و احادیث پرداخت و گفت: از نخستین روزی که اسلام به مدینه وارد شد نفاق هم شکل گرفت بطوریکه منافقین در صفوف مؤمنان رخنه میکردند و با گوشهای شنوایی که در میان مؤمنان داشتند تخم تردید و ضعف و شکست را در میان آنان میپراکندند.
وی گفت: بعد از جنگ بدر بسیاری از مردم مدینه اسلام را پذیرفتند که عبدالله بن ابی و جماعتی از همفکران و دوستان او از جمله آنها بودند که از روی مصلحت و به جهت ترس از افکار عمومی و برای حفظ جان و مال خود مسلمان شده بودند، ولی در باطن ایمانی به خدا و رسول گرامیاش نداشتند آنها با یهودیان در کارشکنی و عداوتشان با رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در خفا همکاری میکردند.
نجفی نژاد به نفاق در جنگ احد اشاره کرد و گفت: در غزوه احد در پی مشورت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با اصحاب برای خروج یا ماندن در شهر برای جنگ، عدهای از مسلمانان بر خلاف نظر عبدالله بن ابی، خواستار خارج شدن از مدینه جهت جنگ با قریش بودند. سرانجام تصمیم بر آن شد که از شهر خارج شوند.
وی افزود: در بین راه احد، عبدالله بن ابی به همراه منافقان و شماری از 2 دلان که تعدادشان به 300 نفر میرسید به بهانه اینکه حضرت نظر جوانان را بر نظر او برتری داده و این باعث هدر رفت خون خود و فرزندانمان است، از رفتن سر باز زدند و از میانه راه به مدینه بازگشتند. بعد از احد نیز منافقان بنای سرزنش و شماتت مسلمانان را گذاردند آنان از اینکه چنان مصیبتی بر مسلمانان وارد آمده بود ابراز خرسندی میکردند و حرفهای ناخوشایندی میزدند. آنها به رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و اصحابش خرده میگرفتند و میگفتند: «اگر آنهایی که کشته شدند با ما بودند و بیرون نمیرفتند کشته نمیشدند.
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) اردبیل گفت: منافقان در جریان جنگ احزاب نیز بیکار ننشستند و پیوسته در صفوف مسلمانان آشفتگی و در دلهای مؤمنان بیم و هراس میافکندند نزول آیات متعدد قرآن در این باره گویای این امر است. آنان در زمانی که مسلمانان با شور و علاقه دست به کار حفر خندق زده بودند تن به کار نمیدادند و به بهانههای مختلف و گاهی بدون اجازه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دست از کار میکشیدند و به داخل شهر نزد زن و بچه خود میرفتند از اینرو خداوند در مذمتشان آیاتی را نازل فرمود.
این مبلغ اسلامی به نفاق در جنگ تبوک نیز اشاره کرد و گفت: در جریان غزوه تبوک بسیاری از منافقان از همراهی حضرت خودداری کردند و دیگران را نیز از این کار باز میداشتند، منافقین مدینه از باب کارشکنی و از روی بیرغبتی به امر جهاد، پیوسته به مردم میگفتند: این گرما سفر نکنید.
وی افزود: عدهای از آنان فریفتهشدن به زنان رومی را بهانه قرار داده از حضرت اجازه میخواستند که در مدینه بمانند. در این میان به رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خبر دادند که گروهی از منافقین اجتماع کرده و قصد دارند مردم را از آمدن با شما باز دارند این خبر که به حضرت رسید طلحه را با چند نفر از اصحاب مامور کرد بدانجا بروند و خانه مزبور را به آتش بکشند.
در زمان حرکت، عبدالله بن ابی که با جمعی از منافقان و همپیمانان یهودیاش، جداگانه پایینتر از لشکرگاه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در ثنیة الوداع، اردو زده بود به همراه منافقان از حرکت به سوی تبوک خودداری کرده به مدینه بازگشت. او میگفت: «محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میخواهد با رومیان بجنگد آن هم با این سختی و گرما در سرزمین دور و در قبال سپاهی که یارای جنگ با آن را ندارد مثل اینکه محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) جنگ با رومیان را شوخی پنداشته است. او برای ایجاد رعب در سپاه مسلمین و ترساندن آنان از سپاه رومیان میگفت: «گویی از هماکنون میبینم که فردا اصحاب محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) همگی اسیر و به طنابها پیچیدهاند.
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) در ادامه سخنان خود به جریان نفاق در انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقاب اسلامی و بازگشت امام خمینی(ره) به وطن، تاریخ تکرار شد و جریان نفاق صدر اسلام در قالب بنی صدر و مسعود رجوی جلوه گر شد.
وی مرور تاریخ را بهترین عبرت برای مردم عنوان کرد و گفت: بصیرتی ه تاریخ به انسان می دهد جایگزین ندارد و ما باید همواره با مطالعه تاریخ و رویدادهای تاریخی از گذشته عبرت گرفته و در دام نفاق نیافتیم.
نجفی نژاد از ضعف و سستی اراده یه عنوان ارمغان نفاق برای بشر نام برد و گفت: وقتی اراده ضعیف شد پیشرفت حاصل نخواهد شد.
وی از نفاق دهه 60 به عنوان آئینه عبرت برای نسل جوان و گام دوم انقلاب اسلامی نام برد و گفت: نسل فعلی باید نفاق دهه 60 را چراغ راه خود قرار دهد و با مرور لحظه ای وقایع دهه 60 اجازه تکرار تلخی ها را در گام دوم به دشمنان ندهد.
انتهای پیام/ج
دیدگاهها