سبلان ما

پایگاه خبری تحلیلی

سبلان ما

سه‌شنبه 28 مرداد 1404
  • کد خبر: 44352
  • بازدید: 970
  • 1402/10/14 - 06:25:01

چرا نباید در تکمیل جاده پارس‌آباد - مشگین شهر تأخیر کرد؟

فاصله جاده‌ ترانزیتی شمال اردبیل با استانداردها!

جاده پارس‌آباد به مشگین‌شهر با وجود در اولویت بودنش در دو سال اخیر، هنوز هم بیشترین آمار تلفات جاده‌ای در استان اردبیل را دارد و تزریق قطره‌چکانی برای این جاده ترانزیتی چاره‌ساز نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی  «سبلان ما»، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که جاده پارس‌آباد به مشگین‌شهر بیشترین آمار تلفات جاده‌ای را در استان اردبیل دارد؛ جاده‌ای ترانزیتی که حال‌وروز خوبی ندارد و از ترانزیتی بودن فقط نامش را یدک می‌کشد.

وضعیت نگران‌کننده این جاده حیاتی در شمال استان اردبیل به‌گونه‌ای است که هنوز هم با وجود اولویت‌دار بودن این طرح در دو سال اخیر و تلاش برای تعریض و بهسازی حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر سربند به پارس‌آباد در جاده شمال استان اردبیل؛ هنوز هم مردم عادی این جاده را، جاده مرگ می‌خوانند و تکمیل به‌موقع جاده ترانزیتی شمال استان اردبیل به دغدغه اهالی این منطقه تبدیل شده است؛ دغدغه‌ای که نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل آن را در دیدار با وزیر راه و شهرسازی نیز مطرح کرد و گفت: بیشترین تلفات را در این جاده داریم، به‌طوری‌که بنده همین‌الان حاضرم هر کاری از دستم بر می‌آید در آنجا انجام دهم، حتی حاضرم بروم خودم آنجا کارگری کنم آمار تصادفات آنجا واقعاً برای ما تکان‌دهنده است.

آیت‌الله سید حسن عاملی در دیدار با وزیر راه و شهرسازی به این نکته هم تأکید داشت که جاده‌های ترانزیتی ما به‌هیچ‌وجه از استانداردهای بین‌المللی برخوردار نیست به لحاظ جاده‌های استان‌های برخوردار و مقایسه آن با جاده‌های استان اردبیل سؤال جدی درست می‌شود که منشأ غفلت از کجاست، آیا اسم این‌ها جاده است؟ آیا در سطح کلان قائل به توازن هستیم یا خیر؟ آیا برای امنیت و جان هم‌وطنان دغدغه جدی داریم یا خیر؟ شما از صدور خدمات فنی به خارج از کشور صحبت کردید؛ اما اول باید جاده‌های داخل کشور درست شود.

 

 بهسازی و تعریض جاده‌های شمال استان اردبیل به دلیل آمار بالای تصادفات مرگبار آن‌هم دراسرع‌وقت به حدی ضروری است که همان‌طور که امام‌جمعه اردبیل به وزیر گفته است: «اگر عزیزانی که در جاده‌های شمال استان و شهر پارس‌آباد که دومین شهر استان است داغدار شده‌اند را جمع کنند، خواهید دید که حتی یک روز تأخیر روا نیست و ظلم به اهالی شمال استان است.»

آنچه که در این شرایط مهم و حیاتی است برخورداری استان اردبیل از جاده‌های ترانزیتی در حد بین‌المللی است، بی‌شک داشتن جاده ترانزیتی در سطح بین‌المللی، آمار تلفات انسانی که مهم‌ترین سرمایه یک کشور هستند، را پایین می‌آورد و هم منفعت اقتصادی برای اهالی این استان خواهد داشت، چراکه بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه در شمال استان اردبیل واقع شده است و این بنگاه بدون برخورداری از جاده‌های ترانزیتی کارش لنگ می‌ماند؛ از طرفی استان اردبیل یک استان مرزی و ترانزیتی است و نباید وضعیت بد جاده‌های ما باعث شکسته‌شدن غرور ما در برابر راننده‌های خارجی بشود که وارد استان می‌شوند.

راه گرمی به بیله‌سوار، دیگر مطالبه اساسی اهالی استان اردبیل در حوزه راه است که طبق اظهارات عباس جهانگیر زاده نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی که در خبرگزاری مهر منتشر شده است، این محور با پیشرفت کمتر از ۱۰ درصد تعطیل شده است.

 

 امام‌جمعه اردبیل نیز در خصوص راه گرمی - بیله‌سوار به وزیر راه گفت: چرا مسئولین استان برای شما تصویر نکرده‌اند که آنجا چه می‌گذرد؟ آیا واقعاً می‌شود اسم باریکه را، راه گذاشت؟ آیا می‌دانید که این جاده محل تردد تریلی‌های خارجی است؟ و همین‌طور از جاده بیله‌سوار به جلفا که باز به‌صورت مضاعف محل تردد ماشین‌های خارجی است ما می‌خواهیم مسافرین خارجی که از بیله‌سوار به جلفا حرکت می‌کنند سفرای تبلیغی ایران باشند.

پیش‌تر محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اعلام کرده بود: تعریض و بهسازی مسیر جاده پارس‌آباد - سربند که از سال گذشته شروع شده بود و جزو طرح‌های اولویت‌دار اداره کل راه و شهرسازی استان است در صورت تأمین اعتبار لازم تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

 براین‌اساس در طی دو سال حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر پارس‌آباد - سربند تعریض شده و بهسازی باقی‌مانده مسیر به طول ۲۰ کیلومتر هم در دست اجرا است و طبق گفته مسئولان پیمانکار این طرح یک هزار میلیارد ریال از اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مطالبه دارد و تلاش بر این است با پرداخت مطالبه پیمانکار، اجرای طرح سرعت گرفته و در زمان مقرر افتتاح شود.

 در آخرین خبر نیز استاندار اردبیل گفته است که از نتایج پیگیری‌های این هفته‌اش در پایتخت تخصیص ۱۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های زیرساختی استان اردبیل بود که از این اعتباربخشی نیز به پروژه بزرگ‌راه پارس‌آباد - سربند و بزرگ‌راه رضی - امیرکندی - گرمی - بیله‌سوار تخصیص یافت .

 پروژه چهارخطه پارس‌آباد - مشگین‌شهر پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر تأمین بودجه، نهایتاً در دی‌ماه ۱۳۹۹ با کلنگ‌زنی پروژه به‌صورت رسمی آغاز شد و به گفته مسئولان محلی عملیات اجرایی آن با روند خوبی در حال انجام بود که در دست‌انداز بدهی و مطالبات پیمانکاران گیر افتاد و این دست‌اندازها اتمام این طرح را به تأخیر انداخت؛ تأخیری که با تزریق قطره‌چکانی تمام نمی‌شود و باید امیدوار بود که اعتبارات کلان به این پروژه حیاتی اختصاص یابد.

پس از سفرهای اخیر دولتمردان به استان اردبیل و به‌ویژه وزیر راه و شهرسازی و معاون اجرایی رئیس‌جمهور، مردم دیار سبلان انتظار دارند، مطالبات چندین ساله آنها به‌ویژه در حوزه راه ارتباطی با تزریق اعتبار کافی محقق شود و علاوه بر شنیده‌شدن سوت قطار در این خطه، جاده‌های ترانزیتی این استان دراسرع‌وقت به حد استاندارهای بین‎المللی رسیده و برازنده مردمان غیور استان اردبیل باشد؛ وعده‌های چندین ساله تحقق‌نیافته ثابت کرده است که پروژه‎های استان اردبیل به‌خاطر توپوگرافی سخت، با تزریق قطره چکانی، راه به جایی نخواهد برد و لازم است اعتبارات خاص و ویژه به این استان اختصاص یابد.

 استان اردبیل ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده دارد که از این تعداد ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهارهزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

 

 

 

انتهای خبر/ ش

اشتراک‌گذاری

  • فاصله جاده‌ ترانزیتی شمال اردبیل با استانداردها!

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ودو به‌اضافه پنج