- کد خبر: 44982
- بازدید: 1,150
- 1402/12/08 - 16:05:53
غفور پاکنهاد:
تحقق اعتبار سند توسعه استان در گرو اتحاد نمایندگان است
نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردبیل به سند توسعه استان اردبیل اشاره کرد و گفت: نمایندگان باید باهم اتحاد داشته باشند تا بتوانند برنامههای ۵ ساله را به سند توسعه تبدیل و اولویتها را باهم مطرح و سند توسعه را به مجلس ارائه دهند تا طبق پروژهها اعتبا
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، غفور پاکنهاد از جمله میدان دیدهترین نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین است که با کولهباری از تجربه در سمتهای مختلف کشوری در قامت معاونت وزارتخانههای راهوشهرسازی، اقتصاد و دیوان محاسبات امروز پا به میدان رقابت انتخابات نهاده تا در صورت جلباعتماد مردم بتواند در یکی از مهمترین سنگرهای خدمترسانی به مردم به فعالیت خود ادامه دهد.
پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما در راستای ایجاد فرصت عادلانه برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ایجاد زمینه انتخاب آگاهانه و پرشور در قالب برنامه «برای مردم» به گفتگو با این افراد در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پرداخته است.
سبلان ما: اهداف و برنامه و انگیزه خود را تشریح کنید؟
پاکنهاد: خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که سند چشم انداز دارد بخاطر اجرای این سند چشم انداز برنامه های ۵ ساله مرتبط داریم که ۶ برنامه از هفت برنامه ۵ ساله اجرا شده و در برنامه هفتم ۵ ساله قرار داریم که تصویب و ابلاغ شده برای اجرا برنامه پنج ساله هرسال در قانون بودجه کشور به صورت برش یک پنجم اجرا می شود .
اگر استان ما با توجه به موقعیت جغرافیایی موقعیت فرهنگی،تاریخی و گردشگری و کشاورزی سند توسعه نداشته باشد این برنامه الان در برنامه ۵ ساله و برنامه سالانه خودمان آنطور که اقتضای مشکلات استان ما است نتوانستیم برنامه ریزی کنیم نتوانسته ایم وضع موجود را تغییر بدهیم یا تحولی رقم بزنیم.
اگر سیاست های کلی آمایش سرزمین که مقام معظم رهبری ابلاغ و هشت محور مشخص کرده اند اگر ما نتوانیم سند توسعه استان را در چهارچوب همان هشت محور براساس لیاقت استان جمع کنیم توسعه منابع انسانی اصلی ترین رکن هر توسعه در هر شهری و بنگاهی است باتوجه به توسعه منابع انسانی می بینم که هنوز در سطح حداقل ممکن هم نیست به عبارتی هیچ کس کار را در زمان خودش انجام نداده و ضوابط و مقررات حاکم نیز وجود ندارد.
اگر نوسازی کشاورزی هدف است که دشت مغان تنها جایی در ایران است که می تواند نوسازی کشاورزی و دامداری را ارتقا دهد اگر دشت مغان متحول نشود اردبیل دچار تغییر تحول نمی شود و اگر اردبیل نخواهد تغییر و تحول کند دشت مغان در این وضع که هست می ماند.
وقتی میگوییم مغان بلافاصله سد خدا آفرین را به یاد می آوریم باید حتما کسری بودجه زیر ۱۰ درصد آن را مهیا کرد و آب را به مغان رساند در ضمن حق آبه مغان کم شده است و وضع رود ارس معلوم است و اگر این کار را نکنیم (تکمیل سد خدا آفرین ) وضع دشت مغان تغییری نمیکند.
با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بحث آمایش سرزمین می توانیم مناطق مرزی اردبیل را طوری مجهز کنیم رشد زیر بنایی حاصل شود طوری که بتواند در منطقه به صورت ملی و حتی فرا مرزی کار کند خب در مناطق مرزی ما وقتی که دم از رشد اقتصادی میزنیم اگر تولیداتی که مختص استان اردبیل است رساندیم به حدی که با توزیع بیش از نیاز مواجه شویم در داخل کشور می توانیم مابقی آن را صادر کنیم و تعامل با کشورهای هم جوار دانشگاهیان کشاورزان و بازاریان همگی میتوانند در صنف خود تشکل تجاری، علمی، پژوهشی، ورزشی، هنری با این کشور ها داشته باشند اگر ما این میراث تاریخی و میراث فرهنگی خودمان به توسعه اینها فکر کنیم باید طرح های توسعه سیاحتی و گردشگری داشته باشیم .
جایگاه اردبیل باید شناسانده بشود. سند توسعه استان را با توجه به آمایش سرزمین که مقام معظم رهبری فرمودند بنویسیم سند توسعه را نوشتیم باید چه کار کنیم؟
مجمع نمایندگان استان با هر سلیقه و باهر طرز فکر سیاسی انتخاب شدند باهر شغلی سند توسعه اهمیت دارد هماهنگ با استاندار جلسه تشکیل بدهند نمایندگان قبل از قسم خوردن در مجلس باید در مقابل مردم قسم بخورند که این توسعه استان را به نتیجه می رسانند.
سند توسعه استان اهمیت دارد نمایندگان باید باهم اتحاد داشته باشند تا بتوانند برنامههایی که استاندار بخاطر برنامه های ۵ ساله داده است به سند توسعه تبدیل کنند اولویتها را باهم مطرح کنیم این سند توسعه را به مجلس ارائه بدهیم و طبق پروژههایی که در آن است اعتبار دریافت کنیم.
مجلس و دولت صلاحیت ندارند که در کار همدیگر دخالت کنند پس به ترتیب نه نماینده میتواند در امور اجرایی دخالت کند صلاحیت ذاتی نماینده این گونه نیست نه وزیر میتواند برود و در کمیسیون مجلس بنشیند و قانون وضع کند دولت لایحه می دهد و نماینده طرح می دهد پس تکلیف ما روشن است.
سبلان ما: برخی از طرحها و پروژهها در اردبیل به نتیجه نرسیدند و ناقص ماندند نظر شما در مورد این اتفاقات چیست برای تکمیل این پروژه زیر بنایی چه راهکارهایی لازم است ؟
پاکنهاد: بر اساس گزارش رسمی سال ۱۴۰۲ الان در استان هزار تا هزار و پانصد طرح ناتمام و نیمه تمام در استان وجود دارد اصلا یک طرح چرا باید نیمه تمام بماند اصلا قابل فرض است ؟آیا قابل فکر است؟ آیا ما می توانیم یک کاری که می خواهیم برای این استان این شهر این منطقه انجام بدهیم ولی نمی توانیم بگویم که کارشناسی شده است این طرح یا پروژه این طور نیست که بدون فکر کاری انجام شود .
مثلا وقتی میخواهیم یک راه احداث کنیم می گوییم می خواهیم این مبدا اقتصادی را به مقصد اقتصادی برسانم یا به صورت جاده اصلی یا بصورت جاده فرعی یا روستایی یا ریلی تفاوتی ندارد آن زمان که پروژه افتتاح می شود زمان پایان پروژه مشخص می شود چرا نیمه تمام می ماند چون بودجه لازم را نمی توانند بگیرند.
چند دوره مجلس تشکیل شده و چند نماینده داشتیم و چرا این نمایندگان نتوانستند بودجه این پروژه هارا بگیرند اصلی ترین وظیفه مجلس جوابگو بودن است به لایحه بودجه دولت به رادیو گوش کنید نماینده مجلس بند به بند تبصره به تبصره بیان می کند نمایندگان پیش نهاد می کنند و همه تلاش می کنند تا ماده و تبصره را به کمیسون ببرند هر کمیسون تخصصی مورد خود را در آن کمیسون مطرح می نماید در کمیسیون نمایندگان بحث می کنند و تعیین می کنند که برای فلان پروژه فلان مقدار بودجه به فلان وزارتخانه تخصیص پیدا کرد
سبلان ما: شما به عنوان فردی اصلح خدماتی که سالیان پیش در حوزه انتخابیه خود انجام دادید برای آشنایی بیشتر مردم با شما بیان کنید؟
پاکنهاد: در یک جامعه پزشکی کدام رشته اصلح است میروید سراغ آن رشتهای که علمی و تخصصی و تجربه بیشتری دارد حتی یک کارگاه یک بازار هر شغل به نوبت خودش اصلح است در مورد به کار بردن کلمه اصلح بایدبه مکانی که آن کلمه به کار رفته دقت کرد.
وقتی می گوییم دادگستری یعنی اعمال قوه قضائیه اصلح کیست حال وقتی می گوییم مجلس وظیفه واختیارات اصلح چیست مجلس قانون گذار این کشور است دردنیا هرنظام پارلمانی سه قوا وجود دارد.
قوه قضائیه قوه مجریه و قوه مقننه که مستقل از هم هستند اصول قانون اساسی داریم قوه قضائیه ازطریق محاکم قوه مجریه ازطریق وزرا ورئیس جمهوروقوه مقننه ازطریق مجلس شورای اسلامی پس مجلس مکانی است.
برای قانون گذاری هم برای قوه قضائیه قانون گذاری مکند هم برای قوه مجریه وقتی میگوییم قوه قضائیه منظورسازمان بازرسی دیوان عدالت اداری وبرای تمام محاکم مجلس باید قانون وضع کند قوه مجریه هرکاری که دراین کشورهست که مسئول آن رئیس جمهور و وزرا است.
مجلس باید قوانینی وضع کند که مانع از سر راه آنها بردارد پس مجلس مکانی برای وضع قانون است در کشور ما سیاستهای کلی قانونگذاری توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده که میفرماید هیچ لایحه و طراحی بدون شناسه تخصصی و برگشت محور مطرح نشود.
شناسه تخصصی یعنی چه ؟یعنی آنجایی که نمایندگان مجلس لایحه وطرح می دهند مثلا در رابطه با پزشکی شناسه تخصصی پزشکی باید داشته باشد اگر کشاورزی هست شناسه تخصصی کشاورزی و بازرگانی هست.
شناسه تخصصی بازرگانی اگر اصلح در مورد مجلس بگویید اصلح آن کسی است که بصورت علمی،فنی و چون مجلس است و هنری توان قانون گذاری دارد توان تشخیص مشکل و برای رفع آن مشکل قانون وضع می کند.
مردم بیایند و در انتخابات شرکت کنند اگر با مشارکت کم بیایید نماینده با همان تعداد آرای کم انتخاب می شود اما مشارکت بیشتر باشد تعداد آرای بیشتری نماینده انتخاب می شود و کسانی که میخواستند مشارکت مردم کم باشد مایوس میشوند از داخل و خارج کشور می گویند که رای ندهید. چرا ؟ چون کشور مارا قدرتمند میدانند .
انسانهایی که از ابتدا ایثار کردند ایثارگری از نظر قانون یعنی خانواده شهدا یعنی جانبازان یعنی رزمندگان و آزادگان اینها خودشان را از ابتدا ثابت کردند و الان نیز در صحنه حضور دارند میدان نیز باعث شده امور خارجه ما به گونهای است که همه اینها تدبیر مقام معظم رهبری است الان عالم بر تدبیر استوار است ما باید انصاف داشته باشیم که وقتی از همه جهات برما حمله کردند ما با مشارکت در انتخابات جواب آنها را بدهیم که کشورما تنها نیست در مقابل دشمنان و در شهر و روستا و استان خود دعوت به انتخابات کنیم.
انتهای خبر/ ج
دیدگاهها