جمعه 1403/04/15 19:39 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 22
1403-04-13 06:00 - شماره خبر : 103758 0
نساجی اردبیل با دستور رئیس‌جمهور شهید نجات یافت؛

پرحاشیه‌ترین کارخانه اردبیل از رکود تا احیا

رؤیای بلند مردمان دیار سبلان برای تبدیل سبلان پارچه به بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانه نساجی خاورمیانه پس از دو سال فعالیت رنگ باخت و این مشکلات تا ۱۴ سال بعد هم ادامه داشت تا اینکه یک سفر نقطه عطفی برای احیای این کارخانه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «سبلان ما» وقتی اواخر سال ۸۶ کارخانه سبلان پارچه به‌صورت رسمی افتتاح شد، رؤیای بلند مردمان این دیار برای سبلان پارچه این بود که فعالیت بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه در اردبیل نه‌تنها به‌سرعت بازارهای داخلی بلکه بازارهای منطقه و حتی اروپا را فتح کند و بست اقتصادی اردبیل با وجود این کارخانه عظیم از بین برود.

سبلان پارچه اردبیل که قرار بود بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانه نساجی خاورمیانه و کشور شود، هفت کارخانه تولیدی پوشاک زنجیره‌ای را شامل می‌شد که توانایی چرخه کامل تبدیل پنبه به نخ و نخ به انواع منسوجات و پارچه‌ها را داشت این کارخانه که با صرف اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ﷼ با ظرفیت ایجاد اشتغال برای حدود پنج هزار نفر راه‌اندازی شد پس از نزدیک به ۲ سال فعالیت به حالت رکود درآمد و این وضعیت همچنان تداوم داشت به‌گونه‌ای که هرازگاهی چند در تیتر اخبار، تمام توجه‌ها به سمت به این کارخانه جلب می‌شد؛ اما پس از مدتی با فروکش‌کردن هیجانات دوباره این کارخانه عظیم در گیرودار مشکلات فرومی‌رفت تا اینکه یک سفر نقطه عطفی برای احیای این کارخانه شد تا رونق تولید به بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه بازگردد.

 احیای پرحاشیه‌ترین کارخانه‌های اردبیل توسط رئیس‌جمهور شهید

 پرحاشیه‌ترین کارخانه‌های استان اردبیل در سوم مهرماه سال ۱۴۰۰ و با سفر شهید آیت‌الله رئیسی به اردبیل حیاتی دوباره یافت، در این سفر مشکلات و رفع موانع برای احیای این کارخانه مدنظر قرار گرفت و رئیس‌جمهور شهید دستورات کامل و جامعی را برای حل مشکلات این واحد تولیدی خطاب به مدیران دستگاه قضایی در سطح ملی و استانی صادر کرد.

 در این دیدار که رئیس‌جمهور شهید از نزدیک با مشکلات کارخانه و کارگران آن بازدید کرد، آیت‌الله رئیسی در خصوص تسریع و تدقیق در پرونده اعمال ماده ۴۷۷ راجع به ورشکستگی این کارخانه صادر کرد، دیوان عالی موضوع را رسیدگی و با حکم دیوان، کارخانه در پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ و پس از ۱۴ سال به مالک اصلی خود بازگشت.

 

پرحاشیه‌ترین کارخانه اردبیل از رکود تا احیا

 بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه در مسیر شکوفایی

 اکبر خدامی، مدیرعامل شرکت تجارت دوخت برتر سبلان در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، اظهار کرد: بعد از احیای این شرکت عظیم خوشبختانه هم امکان صادرات به خارج فراهم شده و نیر میزان تولید پارچه و سرمایه در گردش نیز افزایش‌یافته است.

وی تصریح کرد: سبلان پارچه قبل از تملیک بانک تجارت، در وضعیت مناسبی قرار نداشت و سال‌ها بود که درگیر مشکلات مالی و فنی مواجه و مدیریت سلیقه‌ای بود، به‌گونه‌ای که خط چاپ پارچه کار نمی‌کرد و توان پرداخت بدهی و برخی مطالبات را نداشت.

 خدامی تصریح کرد: بعد از احیای مجدد کارخانه سبلان پارچه که پس از سفر رئیس‌جمهور شهید اتفاق افتاد، کار و تولید در آن کارخانه عظیم به رونق افتاد و بدهی‌ها این شرکت به مبلغ ۲۰۳ میلیارد ریال پرداخت شد و ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش نیز در اختیار کارخانه قرار گرفت.

 مدیرعامل شرکت تجارت دوخت برتر سبلان راه‌اندازی خط جدید تولید لباس نوزاد و کودک در این شرکت گفت: در حال حاضر امکان صادرات به ترکیه مهیا است و میزان تولید پارچه در هر ماه افزایش حدود ۵۸۵ هزارمتری دارد.

 وی از پرداخت به‌موقع حقوق کارکنان و کارگران کارخانه خبر داد و بیان داشت: برای ارتقای بهره‌وری، امور کارکنان و کارگران ساماندهی شده و در حال حاضر حقوق کارکنان طبق قانون کار افزایش‌یافته و بدون یک روز تعویق پرداخت می‌شود.

 خدامی اضافه کرد: بانک تجارت تمامی بدهی‌ها را پرداخت کرد؛ ۲۰۳ میلیارد تومان مطالبات معوق کارکنان و سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است و . ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش از سوی بانک پرداخت شد.

وی ادامه داد: طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت انجام شد و تمدید قراردادها با راندمان کاری کارگران خواهد بود. حتی شرکت تصمیم دارد با اهدای برخی مزایا بخشی از زحمات کارکنان را جبران کند؛ همچنین چارت سازمانی تصویب و نرم‌افزارها تأمین شدند و در اردیبهشت مجمع‌عمومی شرکت تشکیل و صورت‌های مالی مصوب شد.

مدیرعامل شرکت تجارت دوخت برتر سبلان خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل اُورهال کارخانه به راندمان ۸۰ درصدی خواهیم رسید، البته به‌خاطر ضرر قطعی برق درصدد خرید ژنراتور هستیم و همچنین خروجی پساب شرکت در سال جاری در محدوده استاندارد بوده است.

 وی با اشاره به بِرند تولیدات شرکت تجارت دوخت برتر سبلان با عنوان آرازجین گفت: سیستم تولید شرکت پنبه است و با انجام عملیات ریسندگی، سایر مراحل تولید و دوخت پارچه انجام می‌شود.

پرحاشیه‌ترین کارخانه اردبیل از رکود تا احیا

  بازگشت رونق به سبلان پارچه را مدیون شهید رئیسی هستیم

 سید حامد عاملی، استاندار اردبیل درباره نجات نساجی اردبیل از رکود چندین ساله به خبرنگار سبلان ما گفت: بازگشت رونق و تولید سبلان پارچه اردبیل را مدیون شهید رئیسی عزیز هستیم چرا که این واحد تولیدی با حضور و دستور آیت‌الله رئیسی به سرمایه‌گذار کارخانه تحویل شد و پس از آن بود که شاهد افزایش تولید، بهبود وضعیت مالی و حل مشکلات این کارخانه بودیم.

 وی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم مدافع حق‌وحقوق کارگران سبلان پارچه و افزایش بهره‌وری این کارخانه است، بیان داشت: این کارخانه عظیم باید در مسیر تولید قرار بگیرد و به‌هیچ‌وجه اجازه پایمال‌شدن حق کارگران این مجموعه را نمی‌دهیم.

 

پرحاشیه‌ترین کارخانه اردبیل از رکود تا احیا

 سبلان پارچه؛ پیشران در توسعه اقتصادی اردبیل

سبلان پارچه سابق با برند تجارت دوخت برتر سبلان در ماه‌های اخیر به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو در حوزه اقتصاد با برند جدید توانسته است تا نام و آوازه بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه را به اهتزاز درآورد؛ کارخانه‌ای که پس از کش‌وقوس‌های فراوان امیدی برای مردم استان اردبیل بوده هم‌اکنون توانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و برای هزاران جوان و مستعد اشتغال‌آفرینی کند.

 رونق تولید و دفاع از حق کارگران اولویت رئیس‌جمهور جدید باشد

 تجارت دوخت برتر سبلان از زمان احیا مجدد که با سفر رئیس‌جمهور شهید محقق شد، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را به دست آورده است که و در حال حاضر بخش غیرفعال دوزندگی فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرده و به لطف مساعدت و همدلی تمام کارکنان، برای اولین‌بار در تاریخ کارخانه‌ها، طبقه دوم سالن پوشاک، شروع به کار کرد و با چینش سه خط مهندسی، از طبقه اول فعال‌تر شده است.

تکمیل پروژه‌های ناتمام و احیا پروژه‌ها در اولویت دولت شهید رئیسی بود و انتظار می‌رود رئیس‌جمهور منتخب نیز راه شهید رئیسی را برای دفاع از حقوق کارگران و احیای و رونق کارخانه‌ها را در پیش بگیرد؛ چراکه چرخ زندگی مردم با چرخش چرخ‌های کارخانه‌ها می‌چرخد و اقتصاد و معیشت مردم موضوعاتی هستند که اکنون دغدغه اول مردم را تشکیل می‌دهند.

انتهای خبر/ 

https://www.sabalanema.ir/short/V9oYj
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر