چهارشنبه 1403/04/13 11:23 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 8
1403-03-24 18:55 - شماره خبر : 103524 0
مطالبه یک بافنده فرش اهل سرعین از مسئولین؛

یکبار برای همیشه امنیت شغلی قالیبافان حل شود

بافنده فرش‌های فاخر دستبافت اهل سرعین، از مسئولین خواست تا مشکلات هنرمندان و فرشبافان را با وضع قوانین جدید و محکم، برای یکبار برطرف کرده و از کوچ فعالان این عرصه به دلیل نبود امنیت شغلی به دیگر شغل‌ها جلوگیری کنند.

 یحیی حسین‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی «سبلان ما»، درباره فرش اصیل ایرانی اظهار داشت: شهرت جهانی فرش به دلیل برخورداری از رنگ، طرح‌های چشم‌نواز متنوع، کیفیت، مقاومت بالا، نقشه‌های انحصاری زیبا همواره زبانزد بوده طوری که موردتوجه خانواده‌های ایرانی و سرتاسر جهان بوده؛ اما این صنعت، از سال‌های گذشته با مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان است که فعالان این عرصه را دلسرد می‌کند.

 

 وی افزود: مشکلات پیشروی فرش‌بافان با شمردن تمام نمی‌شود، از گرانی مصالح اولیه بالا، فروش و بازاریابی گرفته تا نبود امنیت شغلی و صادرات، همه‌وهمه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این هنر صنعت را که زمانی رونق بسیاری داشت از پای درآورند و فعالان این عرصه را مجبور به کوچ به سایر عرصه‌های اقتصادی بکنند.

 

 هنرمند خوش‌ذوق سرعین نبود امنیت شغلی را از دیگر موانع و مشکلات حوزه فرش عنوان کرد و گفت: امنیت شغلی قالیبافان یکی از مشکلات اصلی است و به دلیل نبود امنیت و حمایت لازمه از طرف مسئولان قالیبافان و فعالان این عرصه به شغل‌های دیگر از روی می‌آورند.

 

 این بافنده فرش اهل سرعین با بیان اینکه، برای بیمه قالیبافان و حمایت از آنها، بودجه مشخصی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر حمایت‌های کافی از فرش‌بافان انجام نمی‌شود و اگر حمایت‌های لازمه انجام شود برای افراد بیشتر می‌توانیم شغل ایجاد کنیم.

 

 حسین‌زاده توضیح داد: که بیش از ۳۷ سال در زمینه قالیبافی و تولید فرش‌های خاص فعالیت می‌کند که در این مدت فعالیت خود آثار ارزشمند و جهانی را خلق کرده است و این شغل را از پدرش یاد گرفته، و می‌گوید به دلیل عدم استقبال از این هنر ارزشمند، فرزندان او هیچ علاقه‌ای برای ادامه راه پدر ندارند.

 

 هنرمند خوش‌ذوق سرعین در خصوص دو فرش دستبافت پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و پرچم قطر گفت: که این اثرها می‌تواند به‌عنوان یک اثر فاخر فرهنگی استان در جهان معرفی شود.

 

 حسین‌زاده ادامه داد: یک‌تخته فرش نفیس دستبافت به مناسبت بزرگ‌ترین رویداد جهانی فوتبال بافته که به کشور قطر اهدا شد.

 تعبیه مکان مناسب برای معرفی آثار فاخر هنرمندان ایرانی

 وی گفت: باید محل مناسبی در شهر سرعین جهت معرفی و ارائه آثار فاخر صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی هنرمندان شهرستان تعبیه شود، تا علاقه‌مندان بتوانند با کمترین واسطه و هزینه آثار موردعلاقه خود را تهیه کنند.

 

 این بافنده فرش سرعین با گلایه از مسئولان گفت: متأسفانه در رونمایی‌های بزرگ و جهانی صنعت فرش از آثار ارزشمند و تولید شده توسط دستان هنرمندهای ایرانی استقبال و رونمایی نمی‌شود و نهایت حمایت با کارت هدیه با مبلغ ناچیز و یک کاغذ لوح تقدیر خاتمه می‌یابد.

 

 وی در پایان سخنان خود از نمایندگان مجلس، دولتی‌ها و مسئولان دست‌اندرکار خواست تا مشکلات هنرمندان و فرش‌بافان را با وضع قوانین جدید و محکم، برای یکبار برطرف کرده و از کوچ فعالان این عرصه به دیگر شغل‌ها جلوگیری کنند.

 انتهای خبر/

https://www.sabalanema.ir/short/NK65E
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر