چهارشنبه 1403/04/13 11:22 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 8
1403-03-26 13:39 - شماره خبر : 103544 0
برای اولین‌بار؛

گیاه دانه روغنی کاملینا در سرعین کشت شد

مدیر جهاد کشاورزی سرعین گفت: برای اولین‌بار کشت گیاه دانه روغنی کاملینا در شهرستان سرعین تحقق یافت.

داور داوردان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی  پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما» گفت: تولیدات حوزه کشاورزی در شهرستان سرعین متنوع است و گندم، جو، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، گوش دنی، یولاف زراعی، ماشک، گاودانه، خلر اسپرس، یونجه، سیب‌زمینی، کاملینا از جمله محصولات کشت شده در این شهرستان هستند.

 وی با اشاره با تولیدات دامی شهرستان سرعین اظهار داشت: پرورش و نگهداری دام روستای، گاو، گاومیش، گوسفند، بره، گوساله، مرغ بومی، بوقلمون، غاز و اردک در روستاها تولید و نگهداری می‌شود.

 رئیس جهاد کشاورزی سرعین ادامه داد: تولیدات تلفیقی از زراعت، دام، تولید عسل، تولید گوشت سفید و تولید گوشت قرمز است که در شهرستان سرعین و روستاهای تابعه تولید می‌شود.

سرعین بیش از 18 هزار هکتار زمین زراعی دارد

 داوردان با اشاره به میزان زمین‌های زراعی دیم و آبی افزود: کل زمین‌های زراعی در شهرستان سرعین ۱۸ هزار و ۴۸ هکتار است که تعداد زمین‌های آبی ۸ هزار و ۵۱۶ هکتار و زمین‌های دیم ۹ هزار و ۵۳۳ است.

 وی با اشاره به اجرای موفق طرح الگوی کشت پاییزه در شهرستان بیان داشت: در روستاهای آتشگاه، در آباد، آق قلعه، کنزق، ارجستان، ورنیاب شاهد رشد و توسعه کشت مستقیم و مکانیزه غلات پاییزه هستیم که نفوذپذیری ارقام جدید گندم سالار، آرامش، وی نر، اکلید، رصد، هشترود به مزارع و کشت پاییزه گندم با رعایت تناوب زراعی با ماشک، عدس، نخود، کاملینا، گلرنگ، خلر و گاودانه نیز در این روستاها محقق شده است.

طرح الگوی کشت پاییزه در سرعین موفقیت‌آمیز بود

مدیر جهاد کشاورزی سرعین با تشریح اهداف و فرآیندهای اجرایی این طرح تصریح کرد: طرح الگوی کشت پاییزه در سرعین شامل یک سری راهبُردها و روش‌های کشت مکانیزه است که به‌منظور بهینه‌سازی فرآیندهای تولید محصولات پاییزه و کاهش هزینه‌ها اجرا می‌شود.

 داوردان گفت: یکی از برنامه مهم عملیاتی‌کردن کشت پاییزه ماشک در کنار گندم و جو است که برای اولین‌بار نیز کشت گیاه دانه روغنی کاملینا در شهرستان سرعین تحقق یافت.

 وی با اشاره به ویژگی‌های این طرح خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های این طرح استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی مدرن و مناسب است که با استفاده از این ماشین‌آلات عملیاتی مانند تهیه زمین، تهیه و کاشت بذرها، اعمال موردنیاز برای تغذیه، آبیاری و استفاده بهینه از نزولات جوی در کشت پاییزه و همچنین برداشت محصول به‌صورت مکانیزه و بهینه انجام می‌شود.

 الگوی کشت پاییزه در سرعین به بهینه‌سازی مصرف آب کمک کرد

 مدیر جهاد کشاورزی سرعین با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف آب در این طرح بیان کرد: در طرح الگوی کشت پاییزه در سرعین بهینه‌سازی مصرف آب نیز موردتوجه قرار گرفته به‌طوری‌که با استفاده از روش‌های مناسب آبیاری و کنترل منابع آب، مصرف آب در کشت پاییزه به حداقل ممکن کاهش‌یافته و مدیریت مؤثرتری در این زمینه انجام می‌شود که این امر علاوه بر حفظ منابع آب، به حفظ محیط‌زیست و پایداری منطقه نیز کمک می‌کند.

 داوردان در ادامه سخنان خود یادآور شد: در طرح الگوی کشت پاییزه در سرعین همچنین به مدیریت آفات و بیماری‌ها نیز توجه شده و با اجرای الگوی کشت مکانیزه روش‌هایی برای کنترل آفات و بیماری‌ها در کشت پاییزه ارائه و به عملیات پیشگیری و درمان مداوم اختصاص داده می‌شود که این اقدام منجر به کاهش خسارت‌های ناشی از آفات و بیماری‌ها و افزایش بهره‌وری در تولید گندم پاییزه خواهد شد.

 وی در پایان سخنان خود گفت: از تمامی کشاورزان و متخصصان مرتبط در شهرستان سرعین دعوت می‌کنیم تا در اجرای طرح مکانیزه کردن کشت و آبیاری به تعامل با جهاد کشاورزی این شهرستان بپردازند و با همکاری و تعامل بین دستگاه‌های ذی‌ربط و فعالان در حوزه کشاورزی، انتظار می‌رود که طرح الگوی کشت در سرعین به‌عنوان یک مدل موفق در بهبود شرایط تولید و کاهش هزینه‌ها شناخته شود.

 خبر از: حسن حنیفی

انتهای خبر/ 

https://www.sabalanema.ir/short/N2rlB
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر