دوشنبه 1403/04/11 12:21 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 7
1403-03-16 16:52 - شماره خبر : 103411 0
معضلاتی که نباید نادیده گرفت؛

این 3 معضل بزرگ‌ترین خطرات زیست‌محیطی خلخال است

گسترش شهرنشینی و برهم‌زدن مرزکشی‌های خدادادی در بین حیوانات و انسان‌ها موجب بروز معضلاتی در حوزه محیط‌زیست خلخال شده است که بهره‌برداری بی‌رویه از معادن یکی از بزرگ‌ترین خطرات زیست‌محیطی این منطقه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، محیط‌زیست اصل جدایی‌ناپذیر از چرخه حیات انسان و حیوانات است؛ امروزه با پیشرفت جوامع بشری و گسترش شهرنشینی و سبک زندگی مدرنیته، ورود انسان روزبه‌روز در طبیعت و برهم‌زدن قوانین محیط‌زیست مشکلاتی را به وجود آورده است؛ به‌طوری‌که با ازبین‌بردن و دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم در محیط‌زیست مشکلاتی هم برای انسان‌ها و هم برای حیوانات به وجود آمده و ادامه زندگی را با مشکلاتی همراه ساخته است.

 شهرستان خلخال نیز از قاعده مستثنی نبوده و با گسترش شهرنشینی و ورود انسان و برهم‌زدن مرزکشی‌هایی که به طور ذاتی و خدادادی در بین حیوانات و انسان‌ها در منطقه خلخال بوده است برهم‌خورده و معضلاتی را در حوزه محیط‌زیست به وجود آورده است.

 بهره‌برداری بی‌رویه از معادن سنگ و شن و ماسه

 درحالی‌که میانگین سرانه فضای سبز تعریف شده برای هریک نفر از سوی سازمان ملل ۲۰ الی ۲۵ متر است، سرانه فضای سبز برای هر شهروند خلخالی و با وجود ظرفیت‌های طبیعی و آب‌وهوای مساعد تنها ۶/۵ متر برای هر نفر است

 بهره‌برداری بی‌رویه از معادن سنگ و شن و ماسه منطقه، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و پرکردن دره‌ها و مسیل آب‌های روان باهدف فروش زمین از سوی افراد سودجو، هدایت پساب‌های انسانی به سد بفراجرد به‌عنوان منبع اصلی تأمین‌کننده آب شرب شهر خلخال، رهاسازی ماهیان زینتی به رودخانه‌ها، رهاسازی ظروف خالی سموم مقابله با آفات نباتی و کشاورزی در طبیعت از مخاطراتی است که محیط‌زیست خلخال را تهدید می‌کند.

 ادامه فعالیت معادن سنگ، شن و ماسه با صدور مجوزهای بی‌حساب‌وکتاب از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بزرگ‌ترین معضل و تهدید زیست‌محیطی این شهرستان است.

حمل و استفاده از سلاح غیرمجاز در مناطق حفاظت شده خلخال

 حمل و استفاده از سلاح غیرمجاز در مناطق حفاظت شده یکی دیگر از تهدید جمعیت جانوری این شهرستان و ناشی از فراوانی سلاح غیرمجاز شکاری در این منطقه است؛ آمار مربوط به کشف و ضبط سلاح‌های قاچاق شکاری و گلوله‌زنی جنگی خلخال در سال گذشته بیش از ۲ برابر سلاح‌های قاچاق کشف شده در مناطق مختلف استان اردبیل است.

نخاله‌های ساختمانی در مسیر راه‌ها خروجی خلخال

  تخلیه نخاله‌های ساختمانی در سطح وسیعی از بستر و حریم رودخانه‌های خلخال که مهم‌ترین منابع تأمین‌کننده آب آشامیدنی این شهر و روستاهای شهرستان هستند بزرگ‌ترین تهدیدی برای منابع آبی در شرایط فعلی کمبود آب در منطقه است.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی زه کش رودخانه‌های جاری در شهرستان خلخال را از بین برده و موجب کاهش روزافزون آب چاه‌های تأمین آب شرب شهر خلخال شده است.

در حاشیه جاده خلخال - کیوی، راه روستایی خانقاه سادات، محور خلخال به اسالم، و کلور به خلخال و در حوالی روستای درو بیشترین نخاله‌های ساختمانی تخلیه می‌شود.

  هدایت فاضلاب خام روستایی به رودخانه‌ها، رهاسازی زباله‌های سبک در طبیعت، استفاده غیرمتعارف از سموم شیمیایی برای مقابله با آفات نباتی، ورود گونه‌های غیربومی از طریق مزارع پرورش ماهی، آلودگی‌های صوتی ناشی از فعالیت صنایع، افزایش روزافزون سلاح‌های شکاری مجاز و غیرمجاز و شیوع بیماری در بین جانوران وحشی منطقه از دیگر مخاطرات زیست‌محیطی در این منطقه است.

خبر از:  سید عباس جوادپور

انتهای خبر/ج

https://www.sabalanema.ir/short/V0lYM
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر