چهارشنبه 1403/04/13 11:52 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 8
1403-04-10 08:55 - شماره خبر : 103725 0

ماجرای مالکیت آب‌درمانی «گاومیش‌‎گلی» در سرعین

رئیس حوزه قضایی شهرستان سرعین گفت: شرکت توسعه گردشگری سعی داشت آب‌درمانی «گاومیش‌گلی» را به مالکیت خود در بیاورد، حتی آن را اجاره داده بود که باتوجه‌به مشکل پیش‌آمده، دادگستری سرعین تمام‌قد جلوی این شرکت ایستاد.

رحیم عالی نسب درباره مشکلات مالکیتی آب‌درمانی «گاومیش‌گلی»، اظهار داشت: شرکت توسعه گردشگری با ترفندهای خود مثل سنوات گذشته سعی داشت آب‌درمانی «گاومیش‌گلی» را به مالکیت خود در بیاورد و حتی  این شرکت این آب‌درمانی را اجاره داده بود و با تبانی‌های انجام شده با مستأجر، قرارداد اجاره بسته شده بود و شخص مستأجر، دیگر آب‌درمانی را به امور آب منطقه تحویل نمی‌داد.

 وی افزود: باتوجه‌به مشکل پیش‌آمده، دادگستری سرعین تمام‌قد جلوی شرکت توسعه گردشگری ایستاد و با همکاری مردم و مسئولین شهرستانی این مشکل آب‌درمانی «گاومیش‌گلی» حل شد.

 رئیس حوزه قضایی شهرستان سرعین درادامه با بیان اینکه مراکز غیردولتی غیرمجاز و ساخت‌وسازهای غیرمجاز یک معضل برای شهرستان است افزود: یکی از اهم کارهای شهرداری و شورای شهراست که با همکاری فرمانداری و جهاد کشاورزی این موارد کنترل شده است.

 وی اظهار داشت: در خصوص سگ‌های ولگرد، جارچیان شهر و محل دفن زباله‌های پسماند به‌صورت متعدد نامه‌نگاری شده است و این مورد متأسفانه حل نشده است.

 عالی‌نسب تصریح کرد: قوه قضائیه در کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از نهادهای حکومتی است که در عرض دو قوه مجریه و مقننه و مستقل از آن‌ها است که هدف از این نهاد تضمین حقوق فردی و اجتماعی، تحقق صلح، عدالت و امنیت است.

 آب‌درمانی گاومیش‌گلی در دامنه کوه سبلان واقع شده و در منطقه‌ای با زمستان‌های زیر صفر درجه، گاومیش گلی تا حدود ۵۰ درجه حرارت دارد. گاومیش‌گلی تا سال ۱۳۳۰ گودالی بی‌جدار در میان‌دره‌ای بوده و آب چشمه در آن گودی به‌صورت برکه‌ای جمع می‌شد و مازاد آن از گوشه‌ای در سمت جنوب شرقی وارد نهری می‌شد که آسیابی را در فاصله ۱۵۰ متری می‌گردانید، اما از این تاریخ به بعد دیوار و سکوی آبگرم گاومیش گلی احداث شد و شکل و شمایل امروزی را به خود گرفت.

صاحب‌نظران حوزه زمین‌شناسی مقدار آب‌دهی گاومیش گلی را ۸۵ لیتر در ثانیه به طور متوسط برآورد کرده‌اند که از چند نقطه کف استخر با گاز خارج می‌شود و از مجرای ضلع شرقی به بیرون می‌رود. این چشمه هم اکنون دارای استخری روباز به مساحت ۴۰۰ متر با عمق ۱۳۰ سانتی‌متر است که ابعاد آن به طول ۲۵ متر، عرض ۱۷ متر است که اطراف آن را با دیواری بلند محصور کرده‌اند.

 با اینکه طرح بازسازی استخرهای آبگرم از سوی دستگاه‌های متولی آغاز شده است؛ اما بسیاری از کسانی که مزه استخرهای سنتی این شهر را چشیده‌اند، استخر سنتی گاومیش گلی را به استخرهای جدید ساخت ترجیح می‌دهند. این تعداد می‌خواهند شکل‌های اصیل و قدیمی استخرهای آبگرم را تجربه کنند و از شنا در یک حوض آبگرم معدنی انتظار جکوزی و اتاق ماساژ ندارند.

انتهای خبر/ 

https://www.sabalanema.ir/short/VbpPR
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر