چهارشنبه 1403/04/13 10:46 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 8
1403-04-11 07:00 - شماره خبر : 103737 0
استاد دانشگاه خلخال:

فرهنگ زبان گویای جهانی است

استاد دانشگاه شهرستان خلخال گفت: فرهنگ زبان دیپلماسی بین‌المللی را بازکرده و زبان گویای جهانی است.

  سیّد اسماعیل هاشمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، به تعریف لغوی دیپلماسی در عرصه بین‌المللی پرداخت و گفت: دیپلماسی دانش، فنّ و عمل رهبرانه‌ای است که روابط و مذاکرات بین سیاست‌مداران و سران کشورهای جهان را هدایت و روابط بین افراد، گروه‌ها و ملت‌ها را تعمیق و آداب‌ورسوم و سازش بین ملت‌ها را تسهیل می‌کند.

 وی در ادامه گفت: فرهنگ نیز شامل مجموعه پیچیده‌ای از عقاید، دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیّات، آداب‌ورسوم اجتماعی، عادت‌ها و تلقیّات افراد در یک گروه یا در یک جامعه و نگرش به پدیده‌ها و حقایق عالم را شامل می‌شود.

 پژوهشگر خلخالی دیپلماسی فرهنگی را نوعی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم دانست و اظهار کرد: دیپلماسی فرهنگی که شامل تبادل اندیشه‌ها، اطّلاعات، هنر، زبان و سایر جنبه‌های فرهنگی میان کشورها و مردم آنان به‌منظور تقویت ارتباطات، درک و فهم و جامعه‌پذیری متقابل، سازش، همدلی و هم‌زبانی و پیگیری روابط با کشورهای خارجی و ملّت‌ها است.

 وی با اشاره به فرامین رهبر معظّم انقلاب در خصوص اهمیّت دیپلماسی فرهنگی پرداخت و گفت: با این اوصاف با تأسّی به فرامین رهبر معظّم انقلاب مشخص می‌شود که فرهنگ مقدّم بر تمام راهبردهای فردی، اجتماعی، ملّی و بین‌المللی است و این فرهنگ است که زبان دیپلماسی بین‌المللی را بازکرده و زبان گویای جهانی است.

 هاشمی ادامه داد: ساخت هر پدیده نیاز به تفکّر و اندیشه، طرح و الگو، روش، ارائه و اثبات دارد. در واقع سازندگی فکری که فرهنگِ آن پدیده را به دنبال خود به وجود می‌آورد و کنش‌های لازم را در جوامع برقرار می‌کند، مدنظر بوده و در روابط بین‌الملل و جوامع و آنچه میان مردمان آن می‌گذرد، نقش اساسی را در نزدیک‌کردن همدیگر و اشتراکات فرهنگی ایفا می‌کند.

وی در پایان اهداف دیپلماسی فرهنگی را نام برد و افزود: فرهنگ‌سازی بین ملّت‌ها، فنّ مدیریت تعامل با جهان بیرون، استفاده از ابزارهای موفّق و به‌روز دیپلماسی دنیا، مشارکت و تأثیرگذاری بر دیگر ملت‌ها، برقراری تفاهم و همبستگی و تعمیق روابط فرهنگی بین ملّت‌ها، تأمین منافع ملّی کشورها، معماری ارزش‌های واقعی یک ملّت، تلاش برای دریافت درست تصاویر واقعی از سایر ملت‌ها و فهم ارزش‌های آنان، تقویت صنایع خلّاق فرهنگی که منجر به تولید صنایع فرهنگی و به‌تبع آن دیپلماسی فرهنگی بین ملت‌ها شو از جمله اهداف مهم دیپلماسی فرهنگی است.

 

 انتهای خبر/ج

https://www.sabalanema.ir/short/4xR98
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر