جمعه 1403/04/15 19:25 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 22
1403-04-12 20:54 - شماره خبر : 103756 0
استاد دانشگاه محقق اردبیلی :

بنزین ۲۵ هزارتومانی محرومین را فقیرتر می‌کند

استاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: با حذف یارانه و بنزین آزاد ۲۵ هزار تومانی مدنظر پزشکیان و رئیس ستادش، تقریباً افزایش هشت برابری را شاهد خواهیم بود و محرومین فقیرتر می شوند.

 یوسف کمالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، اظهار داشت: در اقتصاد آزاد که امثال آقای طیب نیا معتقد به این نوع اقتصاد هستند جایی برای یارانه حامل‌های انرژی وجود ندارد و در این شاخه از اقتصاد اعتقاد بر این است که عرضه و تقاضا قیمت حاملین انرژی را به‌صورت خودکار کنترل می‌کند.

 وی افزود: در این مدل اقتصادی دولت هیچ مسئولیتی را برعهده ندارد و در اکثر کشورهای غربی به این نوع از اصول اقتصاد عمل می‌کنند و متأسفانه در چنین سیستم‌هایی فشار مضاعفی بر اقشار فرودست جامعه وارد می‌شود.

  استاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این نوع مدل مدیریتی ارتباط مستقیمی با تورم دارد و در کوتاه‌مدت باعث بروز تورم و مشکلات عدیده مرتبط با آن می‌شود.

 وی تصریح کرد: در اقتصادهای کنترل شده با وضع یارانه‌های حاملین انرژی مردم و مخصوصاً اقشار ضعیف و کم‌درآمد فشار اقتصادی بیشتری را متحمل نمی‌ کنند.

کمالی گفت: در طول دولت دوازدهم شاهد اثرات مدل مدیریتی اقتصاد آزاد بودیم و روزی که قیمت بنزین سه برابر شد در نتیجه به‌شدت تورم در جامعه بالا رفت و مستقیماً در تمام ابعاد زندگی مردم تأثیر گذاشت.

وی اضافه کرد: عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد پزشکیان به طور مستقیم اشاره کرد که قیمت بنزین باید آزاد و به قیمت ۲۵ هزار تومان برسد که تقریباً افزایش هشت برابری را شاهد خواهیم بود و قطعاً این مسئله تورم هشت برابری و حتی بیشتر را بر جامعه بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

 وی ادامه دارد: این افزایش به قول خودشان با آرامش و شیب ملایم هم انجام گیرد اثرات خود را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و فقیران و محرومان جامعه فقیرتر و شاهد شکاف اجتماعی و اقتصادی بیشتر در جامعه خواهیم شد.

کمالی اذعان داشت: باید به این نکته توجه شود که در کشورهایی مثل کشور ما که اقتصاد تقریباً تک‌محصولی و برپایه فروش نفت است نمی‌توان برای خود مردم  قیمت مشتقات نفتی از جمله بنزین را به قیمت آزاد ارائه کرد.

 وی تصریح کرد: در تمام کشورهایی که صادرکننده نفت هستند یارانه‌های انرژی به مردم پرداخت می‌شود و تجربه دولت روحانی را دیدیم که افزایش سه برابری بنزین چه زیان‌ها بلاهایی بر سر اقتصاد ما آورد.

 وی در پایان گفت: با مرور تجربه دولت دوازدهم پیش‌بینی می‌شود که بنزین ۲۵ هزارتومانی به‌شدت تورم را بالا خواهد برد و به دنبال آن بحران‌هایی به دنبال خواهد داشت که شدیدتر و فراگیرتر از مباحث اقتصادی خواهد بود.

انتهای پیام

https://www.sabalanema.ir/short/4ajoZ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر