چهارشنبه 1403/04/13 12:06 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 8
1403-04-11 12:23 - شماره خبر : 103743 0
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خلخال:

خلخال معادن غنی سرب و مس دارد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خلخال گفت: شهرستان خلخال دارای معادن غنی و پربار پروفیلی از قبیل سرب، مس، منگنز و آهن است که این خود نشان از ظرفیت ویژه برای احیای این صنعت در خلخال است

 محسن لطیفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، به‌روز ملی صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: بخش صنعت و معدن از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است؛ صنعت و معدن نقش مهمی در تولید و اشتغال داشته است.

وی ادامه داد: صنعت و معدن، در ارتباطات پیشین و پسین با بخش‌های دیگر، نقش مهمی در رشد تولید و بهره‌وری بخش‌های اقتصادی دارد. صنعت و معدن از محصولات تولیدی بخش‌های دیگر مثل یک نهاد واسطه‌ای عمل می‌کند و به رشد تولید بخش‌های مختلف کمک می‌کند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خلخال به وضعیت آخرین صنایع اشتغال‌زا در خلخال پرداخت و گفت: بر اساس آخرین آمار تعدادی محدودی از صنایع اشتغال‌زا در شهرستان خلخال فعال هستند که از این موارد می‌توان به کارخانه نئوپان شهرستان خلخال، تولیدی چرم نگار، محصولات بتنی برادران شاطری، شرکت‌های تولید بتن برای ساخت‌وساز ساختمان‌ها و تعداد محدودی از کارگاه‌های واقف در شهرک صنعتی اشاره کرد.

 وی در ادامه به مهم‌ترین واحد تولیدی شهرستان خلخال اشاره پرداخت و گفت: فاز دوم شرکت نئوپان خلخال بر اساس آخرین اقدامات صورت‌گرفته تا اواخر تیرماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که این کارخانه جز مهم‌ترین کارخانه‌ها در بحث تولید اشتغال در منطقه است. 

لطیفی به دیگر واحدهای اشتغال‌زای فعال در شهرستان خلخال پرداخت و اظهار کرد: کارخانه چرم نگار با به‌کارگیری نزدیک به ۲۰ نفر، محصولات بتنی شاطری با ظرفیتی بالای ۴۰ نفر، شن و ماسه عباس‌زاده با به‌کارگیری بالای ۵۰ نفر و شرکت آذرنو در بحث تولید تابلوهای برق با ایجاد اشتغال برای بالای ۲۰ نفر از صنایع فعال و اشتغال‌زا در این منطقه است.

وی به اقدامات وزارت صمت برای احیای مشاغل و صنایع مهم اشتغال‌زا در خلخال پرداخت و گفت: طبق آخرین تلاش‌های اداره صمت اقداماتی همچون اهدای تسهیلات به کارآفرینان، صدور مجوز و همچنین اقداماتی در تخصیص ارز دولتی برای تهیه مواد اولیه کارگاه‌ها و دیگر تولیدی‌ها می‌توان اشاره کرد.

 لطیفی در ادامه به وضعیت معادن شهرستان خلخال پرداخت و گفت: باتوجه‌به آخرین مطالعات و گمانه‌زنی‌هایی که در منطقه خلخال صورت‌گرفته و همچنین بر اساس توپوگرافی این منطقه، شهرستان خلخال دارای معادن غنی و پربار پروفیلی از قبیل: سرب، مس، منگنز و آهن است که این خود نشان از ظرفیت ویژه برای احیای این صنعت در خلخال است که بهره‌برداری از ظرفیت پهنه معدنی قزل‌اوزن در شهرستان خلخال زمینه توسعه اقتصادی و حل مشکل بخشی از بیکاری مردم این شهرستان را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: مطالعات و اکتشاف پهنه معدنی قزل‌اوزن خلخال از چندین سال گذشته توسط شرکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در پنج محدوده از جمله روستاهای کمر، مندجین، نمهیل، شمس‌آباد و کزج آغاز شده است.

  لطیفی مدعی شد: ۲۷ مورد معدن در منطقه خلخال وجود دارد که ۲ زون معدنی از مجموع زون‌های معدنی کشور در منطقه خلخال واقع شده است که تاکنون ۲۷ پروانه بهره‌برداری و همچنین ۱۰ پروانه اکتشاف معدن در این شهرستان صادر شده که سالانه یک میلیون تن مصالح معدنی از ذخایر ۶۰ میلیون‌تنی منطقه استخراج می‌شود.

 انتهای خبر/ج

https://www.sabalanema.ir/short/Vd5KA
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر