چهارشنبه 1403/04/13 11:14 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 8
1403-04-10 09:37 - شماره خبر : 103727 0

تقویم مراسم طشت‌گذاری در اردبیل +جزئیات

آئین کهن طشت‌گذاری در اردبیل، امسال با طشت‌گذاری در حسینیه متبرکه اوچدگان در ۱۳ تیرماه آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»،  تقویم مراسم طشت‌گذاری در اردبیل اعلام شد و براین‌اساس، این آئین کهن با طشت‌گذاری در حسینیه متبرکه اوچدگان در ۱۳ تیرماه آغاز خواهد شد.

 طبق تقویم مراسم طشت‌گذاری حسینیه متبرکه اوچدگان در ۱۳ تیرماه و این مراسم در مسجد جامع اردبیل در ۱۴ تیرماه برگزار خواهد شد.

 بر اساس تقویم، آئین طشت‌گذاری مسجد اعظم اردبیل و محلات تابعه آن که شامل محلات سرچشمه، گازاران، اوچدکان، طوی است، در ۱۵ تیرماه برگزار خواهد شد.

 همچنین آئین طشت‌گذاری محلات عالی‌قاپو، پیرعبدالملک و شعبات تابعه نیز در ۱۶ تیرماه برگزار خواهد شد.

 طشت‌گذاری مراسم سنتی اردبیلی‌ها است که از پیشینه تاریخی ۵۰۰ساله به‌عنوان یک فرهنگ سنتی و مذهبی اصیل از جایگاهی ویژه برخوردار است.

 در کتاب «فرهنگ عاشورا» اثر جواد محدثی، در توضیح این سنت آمده است: «مراسم طشت گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام عاشورا و عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‌شود و طشت‌های آب را که رمزی از فرات است، در مساجد و حسینیه‌ها می‌آورند و این سنت به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) (در مقابل سپاه حر است که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذیحجه، آب، مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آن‌ها را سیراب کرد».

 در اردبیل قدیم رسم طشت‌گذاری از بیست و هفتم ماه ذیحجه و با برگزاری مراسم طشت‌گذاری در مسجد جامع این شهر آغاز می‎شد و از روزهای بعد مساجد دیگر نیز به‌نوبت طشت‌گذاری و طشت‌گردانی می‌کردند؛ امروزه نیز این مراسم با اندک تغییرات در چندین روز با شور و حال خاصی برگزار می‌شود و این آیین کهن که در چهار دهه اخیر در سایر شهرهای ایران از جمله تهران، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، گیلان، مازندران و حتی جمهوری آذربایجان نیز موردتوجه قرار گرفته است .

 انتهای خبر/

 

 

https://www.sabalanema.ir/short/eGKkP
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر