دوشنبه 1403/04/11 12:20 اردبیل

دمای هوای امروز: 22 درجه سلسیوس

خبر های امروز: 7
1403-03-12 17:08 - شماره خبر : 103350 0
هم‌زمان با گرم‌شدن هوا؛

چه کنیم تا هنگام ورزش گرمازده نشویم؟

هم زمان با گرم‌شدن هوا ضروری است با رعایت برخی نکات از آسیب رسیدن به بدنمان جلوگیری کنیم و با حفظ سلامتی، ورزش در این فصل را هم انجام دهیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «سبلان ما» با گرم‌شدن هوا و تعریق بیشتر بدن لازم است در این موقع از سال برای جلوگیری از گرمازدگی ضعف قوای جسمانی مواردی را که از گرمازدگی جلوگیری می‌کند را رعایت کنیم. باید به این موضوع توجه کنیم که گرم‌شدن هوا قرار نیست شما را از ورزش و تمرین در فضای باز محروم کند فقط باید نکاتی را درباره ورزش در هوای گرم رعایت کنیم، در این قسمت چند راهکار برای ورزش در هوای گرم به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

  به حد کافی مایعات مصرف کنید

 بهرام محمودی متخصص فیزیولوژی ورزش در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما» به مواد ضروری در بحث ورزش در هوای گرم اشاره کرد و گفت: انجام ورزش در هوای گرم آسان نیست، یکی از راهکارهای مؤثر که ورزش را در این هوا برایتان آسان‌تر و مفیدتر می‌کند، نوشیدن مایعات به‌قدر کافی است. آب بهترین گزینه نوشیدنی برای ورزش است؛ علاوه بر آب از سایر نوشیدنی‌ها هم می‌توانید استفاده کنید.

 وی افزود: البته فقط آب نوشیدن حین ورزش مهم نیست، مهم‌ترین نکته این است که در طول روز میوه و سبزیجات کافی هم بخورید؛ چراکه نوشیدن آب وسط ورزش چندان توصیه نمی‌شود. خوردن میوه‌ها و سبزیجات در طول روز، الکترولیت‌های کافی بدن را فراهم می‌کند و حتی نیاز به نوشیدن آب به مقدار زیاد را کاهش می‌دهد. یک راه عالی دیگر برای کمک به آبرسانی بدن، خوردن یک‌تکه میوه، مانند سیب، پرتقال، یا حتی هویج یا کرفس است.

علایمی که با مشاهده آن می‌فهمیم بدنمان کم آب شده است

 این متخصص فیزیولوژی ورزش افزود: خشک‌شدن پوست, بوی بددهان,سوزش چشم، کاهش تعریق از جمله مواردی است که با مشاهده آن می‌فهمیم آب بدنمان کم شده است و باید فوراً با نوشیدن مایعات آب ازدست‌رفته را جبران کنیم.

 وی ادامه داد: اگر احساس سردردهای موقتی می‌کنید، بهتر است میزان مصرف آب خود را افزایش دهید. معمولاً این گونه سردردها بیشتر در فصل تابستان اتفاق می‌افتد. بهتر است بدانیم معمولاً آفتاب نمی‌تواند دلیل سردرد باشد. ساختار مغز از یک پوشش مایع تشکیل شده است. زمانی که میزان آب بدن کم شده باشد، پوشش آبی بدن دچار چروک شده و سردرد ایجاد می‌شود.

تغذیه ممنوعه در زمان گرمازدگی

 علی نعمتی کارشناس علوم تغذیه گفت: در فصول گرم سال برای جلوگیری از گرمازدگی از خوردن مایعات شیرین و کافئین‌دار مانند چای و قهوه که ادرارآور هستند و باعث ازدست‌دادن آب بدن می‌شوند خودداری کنید.

 وی ادامه داد: هنگام گرمازدگی بدن شما مقدار آب موردنظر خود را ازدست‌داده است و به همراه آن املاح و ویتامین‌هایی نیز از بدنتان کسر شده است که در مقابل شما را ترغیب به خوردن مایعات شیرین می‌کند سعی کنید از این کار جدا پرهیز کنید

نعمتی تأکید کرد: مصرف میوه‌ها و به‌ویژه سبزی‌ها می‌تواند به تأمین آب بدن کمک شایانی کند؛ بنابراین در روزهای گرم سال از این اقلام غذایی در برنامه خود بیشتر استفاده کید و بهتر است مصرف پروتئین‌های حیوانی در این ایام محدود شود.

انتهای خبر / 

https://www.sabalanema.ir/short/V9YER
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار
  • مشاهده بیشتر